2m6lk6c.jpg

33a55qt.jpg

2zz6rn8.jpg

48ws4ug.jpg

JAg har en lägenhet som är byggd 1946 med originalkök. Där finns en del som måste göras vid här, men jag vill försöka slippa riva ut hela köket, då pengar saknas. Någon som kan ge förslag på det som är viktigast här för att fräscha upp detta kök?!
 
Det var ingen lätt fråga... Jag bidrar med några små tips bara:
Förresten vad står th om spisen, är det ett kylskåp??

*Ta bort luckorna i överskåpen och måla om dem invändigt (det är kanske nädvändigt?)
*Alternativt behåll överskåpen över spis/vask, men ta bort dem helt på motsatt sida och ersätt med öppna hyllor.
*Byta ut fläkt+skåp mot en fläktkåpa (då måste väggen bakom målas om)
*Byta kran
*Bänkskivor
*Det finns "kit" för uppfräschning av kakelfog (men jag skulle aldrig välja vit fog)
*Golvet...byta?

Nä, nu tog inspirationen slut och nackspärren över  ;) hoppas nån annan kan hjälpa med fler/bättre tips!

 
Tack,
Ja, jag har ju en plastmatta så den borde eg bytas mot jag vet inte vad....?! Det är en frys bredvid spisen.Den ska bort och jag ska ha en kyl/frys i ett om jag slår ut ett skåp som är under min nuvarande kyl.
Du menar att jag ska ha en fläktkåpa som är stor och ta bort det där kryddskåpet?

Bänkskivan; vad skulle passa istället för rostfritt stål här? Kranen ska jag byta!

Tänkte också lämna in luckorna för målning
 
För att fräsca upp detta kök för en billig penning skulle jag göra som du, lämna luckorna för sprutlackering.
Varför inte byta fogarna så de blir fräscha? Jobbigt kanske, men...
Jag skulle behålla diskbänken, den passar i detta kök, men antagligen byta ut bänkskivan i perstorp som väl har ett antal år på nacken. Kanske grå,lite spräcklig laminat från IKEA som ju är billiga? Eller en billig ek/valnötsskiva från Rusta?
Golvet tycker jag är gräsligt!! Kanske skulle rutigt linoleumgolv bli fint (rätt bra pris, lättskött i kök, lättlagt, miljövänligt) grått/vitt rutigt eller svart/vitt (där syns smulorna dock bättre.
Måla tak vitt, o välj en färg du gillar på väggarna.
Fläkten kanske inte ser så jätterolig ut, men du kanske kan måla om den på sidorna tills vidarte i stället för att börja riva???

Vi gjorde ngt liknande (förutom att vi valde laminatgolv (ikeas billiga björk) för några år sedan, och det blev ett verkligt lyft.
 
Ja, jag ska nog köpa laminatgolv på ikea och lägga det i köket.

Byta bänken till kanske nåt i trä. Kommer det att se konstigt ut om man bara byter kranen till en sån där svanformad blandare?

Menar ni att det är ett stort jobb om man river bort kryddhyllan och fläkten och placerar en stor köks-fläkt istället?

Jag undrar också vart man vänder sig för att sprutlackera köksluckorna; vad kan det kosta?
 
Här är mitt kök för er som har synpunkter om det verkligen går att bara fixa till det gamla, eller om jag ska riva allt och sätta dit ett ikea kök o allt.

Om jag bara fixar till det gamla så måste snickaren ändå såga ut en del så att kyl/frys får plats, sen byta bänkskiva, sen lägga nytt golv, sen byta hela den där bänkskivan under vasken för att kunna byta till blandare, sen måste jag lämna in luckorna för sprutning, sen måste jag ta ner fläkten och skåpet ovanför och byta till annan modern fläkt. Jag tror nästan att priset hamnar på detsamma som för ett helt nytt kök och om man river hela skiten. Vad tror ni? Jag måste göra detta ganska akut eftersom kylen har gått sönder och då vill jag passa på att köpa kyl/frys i ett, eftersom jag inte har det.
 
En sak till; höjden på detta kök är alldeles för lågt och höjer snickaren det till normal höjd för dagens människor, så kommer platsen mellan ovan-skåpet och nedre vara alldeles för liten. Det var därför jag till slut tänkte att jag skulle riva hela köket.
 
tallie skrev:
Här är mitt kök för er som har synpunkter om det verkligen går att bara fixa till det gamla, eller om jag ska riva allt och sätta dit ett ikea kök o allt.

Om jag bara fixar till det gamla så måste snickaren ändå såga ut en del så att kyl/frys får plats, sen byta bänkskiva, sen lägga nytt golv, sen byta hela den där bänkskivan under vasken för att kunna byta till blandare, sen måste jag lämna in luckorna för sprutning, sen måste jag ta ner fläkten och skåpet ovanför och byta till annan modern fläkt. Jag tror nästan att priset hamnar på detsamma som för ett helt nytt kök och om man river hela skiten. Vad tror ni? Jag måste göra detta ganska akut eftersom kylen har gått sönder och då vill jag passa på att köpa kyl/frys i ett, eftersom jag inte har det.
Om man är lite sparsam och inte köper det dyraste så borde man absolut komma under 10000kr (exkl. kyl/frys). Tror inte detta köket är original om man kolla på luckorna utan det har bytts ut nångång på vägen. Det kommer bli många gånger dyrare om man ska intstallera bytt kök tror jag.

Ska själv fräscha upp mitt kök om några veckor med nytt golv, bänkskivor, ny inbyggnadsugn och spis, nytt kakel och färg på väggarna. Det ser ungefär ut som ditt och jag räknar med en kostnad på ca 10000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.