phl skrev:
Inte för att jag egentligen är speciellt förtjust i billigt kinaskit men jag tycker mig se billiga elverk på Blocket stup i ett. Kanske är priset sådant att det kan löna sig att köpa ett sådant endast för bygget?
Jag har redan ett, köpt på Coop Forum när de hade utförsäljning, funkar helt ok. Problemet är bara att det väger bly, typ 40 kg, och är jobbigt att få in i bilen. Dock är det ju ett alternativ. Det är bara att elverk, kap/ger och stativ känns jobbigt att släpa in i bilen varje gång. Fast idag lastar jag in motorsåg, skyddskläder, sågar, yxa och spett för att grovröja tomten och såga ved, så det kanske inte är så mycket jobb ändå mest jag som är lat.

Fick just en tanke - kanske skulle bygga ett litet förråd med Byggmax färdiga plintar där jag kan ställa elverket. Eller kommer det att sluta fungera om man inte förvarar det i varmförråd?

Kanske blir en KGS216 ändå, Bauhaus i GBG säljer just nuu de sista för 1595 kr. De har även ett Metabo aluminiumstativ för knappa 1400. Någon som har provat Metabos stativ?

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Fick just en tanke - kanske skulle bygga ett litet förråd med Byggmax färdiga plintar där jag kan ställa elverket. Eller kommer det att sluta fungera om man inte förvarar det i varmförråd?
Det ska inte vara något problem, frågan är ju bara hur mycket du vill bygga. Kanske måste du först bygga en liten låda att ha sågen i och för att kunna bygga den behöver du ett litet fågelbord att förvara hammaren i och...
 
Alternativet som jag gjorde när jag byggde ett stort förråd, kapa alla reglar och all panel i förväg hemma (panelen blev dessutom målad 2 varv) sedan fraktar du grejorna till byggplatsen och spikar ihop. Jag kapade ytterst lite vid bygget.

Kräver ju lite mer planering.

Protte
 
prototypen skrev:
Alternativet som jag gjorde när jag byggde ett stort förråd, kapa alla reglar och all panel i förväg hemma (panelen blev dessutom målad 2 varv) sedan fraktar du grejorna till byggplatsen och spikar ihop. Jag kapade ytterst lite vid bygget.

Kräver ju lite mer planering.

Protte
Ytterst intelligent idé! Man har alltså kapen med stativ hemma, prefabricerar alla delar och monterar bara ihop på platsen. Så räcker det med en batterihandcirkel för eventuella justeringar.

En annan bra sak är att man kan utnyttja tiden effektivare. Jag jobbar under veckan och kan bara bygga under helgen. Om man då förarbetat materialet borde det gå snabbt att bara montera ihop, och så slipper man släpa med en massa utrustning.

Så får man dessutom en anledning att köpa både kap/ger samt batterihandcirkel.

/Anders
 
1. Känns inte Mafell KSP55F overkill som en handcirkel?
2. Bygg ett enkelt stativ i trä som du ställer upp kap/gersågen på. Släng sen in den i bilen när du ska hem. För mig som inte är hantverkare är det betydligt tryggare.
 
Kave skrev:
1. Känns inte Mafell KSP55F overkill som en handcirkel?
TS skrev:
Planen är att först bygga garaget, skaffa elabonnemang, och sedan bygga huset. Bygger i lösvirke, gör allt själv
Detta är definitivt ett tillfälle när man skall överväga att välja en KSP55F. Sågen kommer att köras mycket, behov av skensågning av skivmaterial kommer att uppstå och skenan är perfekt när man skall buntkapa ett gäng reglar till samma mått. Det går mycket fortare än att bära reglar till kapsågen en och en. Man kan buntkapa ca 10 st 45x145 med ett enda snitt med standardskenan.
 
Kul problem detta... : )

Jag hade nog köpt/hyrt en liten verktygscontainer, fixat elverk mm.

Alt prefabbat så mkt som möjligt hemma i garaget, då slipper man ju risken att nån plockar ur materialhögarna..

Har makitas 18v 6 delars kit, använt handcirkel mycket, MEN, det är STOR skillnad på den och tex hitachis c6bu2'a...Ska man längdkapa saker suger det batteri snabbt..

Sen har man ju så mkt mer saker..sticksåg, byggpass mm, mm.. med en container behöver du inte släpa nåt, eller som sagt, prefabba det hemma.. mvh Thomas
 
mattiasp skrev:
TS skrev:


Detta är definitivt ett tillfälle när man skall överväga att välja en KSP55F. Sågen kommer att köras mycket, behov av skensågning av skivmaterial kommer att uppstå och skenan är perfekt när man skall buntkapa ett gäng reglar till samma mått. Det går mycket fortare än att bära reglar till kapsågen en och en. Man kan buntkapa ca 10 st 45x145 med ett enda snitt med standardskenan.
Mafellen var ju inte direkt billig, tänkte göra en hemmagjord styrskena till Biltemacirkeln.

Förutom att Mafellen är bättre än Bilteman på allt (tystare gång, mindre vibrationer, mindre irritation etc), vad är den avgörande fördelen över en billigare såg med hemmagjord skena?

Finns det någon lite med modest prissatt såg som är bra?

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.