Hej vänner av trädgård!

Jag har en gräsmatta som krävt väldigt mycket jobb varje år för att må bra (toppdress och stödsådd i mängder) och nu har jag tröttnat på det. Har vertikalskurit men det bet knappt på jorden, lämnade bara en massa spår, så nu tänkte jag fräsa upp allt.

----
Frågan är dock, ska jag fräsa ner sand (0-4), hur mycket i så fall eller tror ni det räcker med att enbart fräsa den? Eller kanske fräsa ner toppdress eller barkmull?
----

Gräsmattan är inte stor (60 m^2, 20x3 m) men lerig så vatten tar en stund att sjunka undan. Om jag skulle fräsa ner 10 cm sand så skulle det behövas 6 m^3 vilket blir 10 ton jag får ta med skottkärra (lastbil kan inte komma till, bor i ett bostadsrättsområde) vilket jag inte är sådär sugen på.

Lägger med två bilder där jag tagit en hö-grep och kört ner. Det går rätt lätt att komma ner (vanlig tyngd från mig på 80 kg) men att böja upp grepen när den är nere med gafflarna helt går inte, de böjer sig istället.

Tacksam för alla tips, har läst ihjäl mig på alla forum jag kunnat hitta men inte fått fram något om vilket som faktiskt hjälper just min jord, de flesta har haft nästan blålera och sån otur har jag inte :).
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter klokt på den gräsmattan, eller jord/lermattan som saknar gräs änsålänge. Fram med jordfräsen och lägg på 10-15cm med sand. Därefter när du ändå är igång så lägg på 5-10cm ny fin matjord också. Eventuellt får du schakta bort 15-20cm av det befintliga lagret för att behålla höjder på tomten.
Men jag slår ett slag för jordfräsen... :=) !
 
Ja även jag slår ett slag för jordfräsen.. Fräs så djupt du kan o blanda i sand.
En skvätt ny näringsrik jord hade kanske inte skadat på toppen..

Den var minsann inte många grässtrå du har på den nu..
 
Tror inte du vill ha ner 0-4 sand i leran, den kommer bli stenhård. Satsa på mull/kompost/hästdynga och smågrus istället.
 
Håller med ovanstående talare, lera plus sand blir cement typ. Du behöver ha i större delar för att förbättra jorden.
 
Allra bäst svar får du om du tar dig till en etablerad plantskola. Där finns det oftast mångårig kunskap. Vilken del av skåne bor du i ?
 
I med mull i jorden samt växtdelar (färskt och torrt) i olika storlek som får brytas ner. Sand ska du undvika däremot kan grus vara bra för att få lite större strukrur. Jag hade nog tagit bort den översta delen av jordytan för att kunna lägga i allt gott men jag skulle däremot väntat med att så. Bara jobba på att jorden ska bli så bra som möjligt. Sedan ska du veta att du kommer att få jobba med jorden framöver men att du gjort en bra grund att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.