Sitter och planerar nästa verktygsinköp. Bygglovet blir förhoppningsvis klart om några veckor och sedan är det dags att bygga garage. Tyvärr har jag ingen el på tomten, även om grannen erbjudit sig låna ut ett enfasuttag (för snål för att teckna byggelabonnemang).

Planen är att först bygga garaget, skaffa elabonnemang, och sedan bygga huset. Bygger i lösvirke, gör allt själv. Tycker det verkar jobbigt att varje gång man skall ner och jobba lasta in kap/ger med stativ i bilen. Har inga möjligheter att låsa in verktygen på plats, kommer när jag byggt garaget.

Har redan Makita BHP452, så en BSS610 med ett extra batteri eller två framstår ju som en lösning. Eller är jag helt ute och cyklar? Klarar man att snickra en stomme, takstolar, lägga råspont (kanske inte så praktiskt med en kap/ger här:p) och i övrigt få ihop garaget med bara en slagskruvdragare och en handcirkel, eller är kap/ger ett måste?

/Anders
 
Om du skaffar mååånga extrabatterier så borde det ju funka.
Battericirklar käkar batterier i rask takt

Och nej, en kap/ger är absolut inget måste.
Jag använder helst en cirkelsåg när jag sågar panel och reglar trots att jag äger en kap/ger såg. :)
 
Skulle en handcirkel dom går på vanlig enfas kunna vara ett alternativ? Antingen med grannens ström, eller kanske rent av med en generator som står i bil eller på ett släp. Som vanligt rekommenderar jag en Mafell KSP55F. I kombination med en raksågningsmanick kommer du inte sakna en kap/gersåg förrän du kommer till listningen.


Skickat med Tapatalk
 
Klart man inte måste, man har byggt hus med fogsvans i flera hundra år. Dock är ju 3k för en 8" gapger (gcm 800s på XLbygg just nu) inga pengar i sammanhanget om man bygger garage. för 2500-3500 får man mycket såg för pengarna.

Dessutom, det ska ju vara kul att bygga garage också, eller hur?
 
Ok, så det är obekvämt men inte omöjligt. Vet du hur många meter snitt man får ut i 45x reglar med ett 3.0Ah Makita? I värsta fall får man väl ta med generatorn och ladda. Eller be grannen att få plugga in laddaren.

Tomten ligger 9 mil hemifrån så man åker inte ner över en kväll, liksom. Lite kluddigt att bygga i början tills man fått garaget på plats och el samt ställt upp en husvagn.

/Anders
 
mattiasp skrev:
Skulle en handcirkel dom går på vanlig enfas kunna vara ett alternativ? Antingen med grannens ström, eller kanske rent av med en generator som står i bil eller på ett släp. Som vanligt rekommenderar jag en Mafell KSP55F. I kombination med en raksågningsmanick kommer du inte sakna en kap/gersåg förrän du kommer till listningen.


Skickat med Tapatalk
Jo, jag har en Biltema enfashandcirkel, så när grannen är hemma (vilket han oftast är på helgerna) så är det lugnt.

Som MattiasS skriver är det inte pengarna som är problemet, det är jobbet att slita i och ur grejer ur bilen. I och för sig tar det kanske inte så lång tid, men det är grejen. Mycket smidigare att bara lasta gymbagen i bagaget och åka.

Men, jag har i alla fall fått bekräftat att det går om man vill, dvs jag börjar med att köpa en BSS610 och ett extra batteri, skulle detta fetsuga alltför mycket blir det till att inhandla en Metabo KGS216 eller Bosch GCM8 med stativ, men man skaffar alltså cirkeln först och kapen sedan.

/Anders
 
Men om du kan få låna uttag av grannen, skulle du då inte kunna få ställa in en kap/gersåg hos honom också? Bjud honom på ett par pilsner för besväret. Känns som att det skulle effektivisera arbetet när du också har en bit att åka dit.
 
Jag har inte använt nån av handcirkelsågarna sen jag köpte kap/ger:en, att man hellre kapar reglar med en cirkel förstår jag inte alls :S men det är ju mycke man inte förstår :p
Att lägga upp regeln (har just byggt ett träddäck och sågat 45x170 rätt många) på stativet och sen kapa är ju dramatiskt mycket enklare än att spänna fast den (ja var då?) för att sen kapa med cirkelsåg efter nåt streck lr vad?

Men visst går det som MathiasS skriver, min far byggde 2 sommarstugor med en fogsvans, en hammare och en skruvmejsel i princip, ja han hade ett spett och en spade-gräv också :D
 
Jag brukar aldrig spänna fast något när jag använder cirkelsågen, dessutom kan grova reglar sågas direkt på virkesbunten i princip.

:)
 
skalman1 skrev:
Jag brukar aldrig spänna fast något när jag använder cirkelsågen, dessutom kan grova reglar sågas direkt på virkesbunten i princip.

:)
Förvisso, men nånting säger mej att Du e betydligt skickligare på cirkeln än jag :blushing: ;)
Jag gillar att regeln ligger still och plant å att sågen sågar rakt helt av sej självt :p men ska man bära kap/ger:en till och från bilen/arbetsplatsen varje gång bör man köpa en mindre och lättare än min tror jag.
 
Jan-Å skrev:
Förvisso, men nånting säger mej att Du e betydligt skickligare på cirkeln än jag :blushing: ;)
Jag gillar att regeln ligger still och plant å att sågen sågar rakt helt av sej självt :p men ska man bära kap/ger:en till och från bilen/arbetsplatsen varje gång bör man köpa en mindre och lättare än min tror jag.
Det handlar nog mest om vad man är van vid, jag har använt cirkelsågen otroligt mycket senaste 3 åren.

jag hatar att släpa runt på kap/gersågen och sedan släpa allt virke till sågen hela tiden.
;-)
 
Anders_Nilsson skrev:
Ok, så det är obekvämt men inte omöjligt. Vet du hur många meter snitt man får ut i 45x reglar med ett 3.0Ah Makita? I värsta fall får man väl ta med generatorn och ladda. Eller be grannen att få plugga in laddaren.

Tomten ligger 9 mil hemifrån så man åker inte ner över en kväll, liksom. Lite kluddigt att bygga i början tills man fått garaget på plats och el samt ställt upp en husvagn.

/Anders
Du lär nog behöva ladda batterierna om du skall jobba hela dagarna. Att kapa reglar drar inte så mycket, men när du kommer till panel och/eller skivor blir det mycket såga varje dag.

Jag tror elverket blir ett måste, eller i varje fall en liten inverter i bilen.
 
BiFuel skrev:
Men om du kan få låna uttag av grannen, skulle du då inte kunna få ställa in en kap/gersåg hos honom också? Bjud honom på ett par pilsner för besväret. Känns som att det skulle effektivisera arbetet när du också har en bit att åka dit.
Jag är inte så mycket kompis att jag kan använda hans förråd. Dock går det bra att låna rimliga mängder el. Problemet är mest när jag bygger stommen eftersom det är mycket pill med delar som skall passa och att det blir rakt.

Asfan och gipset tar man väl med kniv, så det blir mest skruvdragning. Råspont och panel är en annan sak, men jag skall använda liggande panel så jag tänkte panellera en sida, kapa av och så gå på med nästa sida. Råsponten kan man ju ta med fogsvansen om en bräda sticker ut långt och så finkapa ett långt snitt med cirkeln över hela taket.

Inverter var ett bra tips, skall kolla vad en som klarar Makitas laddare kostar. Får väl se var det slutar, kanske blir att man köper både battericirkel och ger/kap med stativ och provar sig fram.

/Anders
 
Inte för att jag egentligen är speciellt förtjust i billigt kinaskit men jag tycker mig se billiga elverk på Blocket stup i ett. Kanske är priset sådant att det kan löna sig att köpa ett sådant endast för bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.