Tjenis alla!

Vi ska bygga ett nytt hus och ska bygga det i sten, vi har i princip valt att vi ska bygga det i lättbetong för att få en vägg som enbart är i sten men så nämnde en släkting till mig att håltegel skulle kunna vara ett alternativ, alltså en stomme i håltegel, skulle gissa att väggen är 40 cm tjock.

Är det någon här som har lite mer info om en sådan konstruktion, hittar inget när jag söker på nätet mer en vanlig fasad sten.

Tanken är ju att den inte suger något vatten under byggtiden så man har ingen uttorknings tid vilket är positivt för kostnaden för uppvärmning ju.

Hoppas på några bra svar/Tim
 
Fasadtegel suger generellt väldigt mkt. Det är därför det tex inte är okej att använda mur/fasadtegel i grund eller undermark.
Dock är fasadtegel frostbeständigt till en viss del.

Tegel är för mig som murare en våt dröm att bygga huset i men knappast det bästa i sin helhet att ha som stomme.

<> Tegel, bruk och betong som material leder kyla/värme vädigt bra vilket inte är en bra egenskap att ha i stommen.

<> Att mura med tegel i ditt fall antagligen en 1,5stensvägg eller kanske en 2stensvägg (lite overkill) väldigt tidskrävande på alla punkter. #1 många enheter att bearbeta. #2 stor brukåtgång = mkt att blanda= mer tid.

<> Väldigt dyrt material. Bara teglet till en halvstensvägg (fasadmurning) kostar mellan 5-10:-/sten och det går ca 50-55 sten/kvm. Sen tar du det grr 3 vid 1,5stensvägg, grr 4 vid 2stensvägg. + en jävla massa bruk. armering lär du inte behöva pga att du bygger en stomme som kommer hålla i 2000år ändå och en tryckhållfasthet som du skulle kunna hyra ut som brofundament till vägverket.

<> Håltegel är isf en bra tanke beroende på att du får luft i stommen som kommer göra u-värdet bättre än massivt tegel. Men du kan nog ändå inte jämföra med lättbetong o leca.

Om man bygger i tegel/betong måste man nog vidta åtgärder för isoleringen. Då är en tilläggsisolering på utsidan bäst. Fasad med puts skulle jag nog välja minst 10cm isolering. Men redan nu börjar ditt bygge bli jävligt dyrt, så jag skulle inte rekomendera tegel som stomme idag.
Jag personligen skulle troligen välja isolättbetog 400mm i väggstommen, 200mm LB som hjärtvägg, 100mm LB som innerväggar sen skulle jag ha lättbetong bjälklagselement mellan plan 1 och 2 och mellen plan 2 och vind på det skulle jag laggt diffspärren på vindgolvet sen takstolar.
Innertaken skulle jag absolut inte enkla med trä bara med plåtprofiler.

Anledningen till det extra bjälklagselmentet är att vi murade en tvåplans villa åt en kund i vintras och när stommen var klar och vi var klara så kom snickarna och moterade takstolar+råsponten och satte på värmefläktarna inne i huset innan ventilationen var klar och innan diffspärren så åkte all fukt upp på vinden vilket medförde att det kom svartmögel på hela vinden. Då satte snickarn upp diffspärren till vinden och enklade med trä reglar. Men pga att inte venten var klar kunde dom inte isolera vinden vilket föranlede en grym kondens på undersidan av diffen vilket gjorde att träreglarna blev blöta= svratmögel :(.

Så ta du och mura ditt hus i isoleca. eller gör rätt om du tar lättbetong.
 
Men är det inte dessa tegelblock som han menar? Han nämner en väggtjocklek på 40 cm.
http://www.wienerberger.se/servlet/...e05&cid=1132852274682&c=Page&sl=wb_se_home_se

Utan att kollat närmare nu så har jag för mig att U värdena låg i linje med lättbetong. Dock var det nog som så att de var lite dyrare jämfört med lättbetong när jag jämförde för något år sedan.

De sög nog vatten bra om du inte skyddar väggen under byggtiden. Men fördelen var att de leverades helt torra till skillnad mot lättbetong som måste ha en uttorkningsperiod.
 
Redigerat:
Ja det är möjligt att han menade dom stenen.

Det lär iaf bli dyrare även på resterande punkter, mängden brukåtgång, arbetstid.

Det är nått liknande som dom murar hus omkring medelhavet med. Har väl inga större krav på isolering där. Men detta kanske är nån ny variant. Jag skulle nog ändå räkna med en tilläggsisolering en sån stomme.
 
De limmas också med tunnfogsbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.