Men gräver du ner katterna vid perennerna? Hur är näringsvärdet?

Kurtivan. Mina 10 m3 komposter räcker inte långt. Jag måste fortfarande köpa minst 50 säckar jord/kogödsel årligen. men om några år hoppaj jag att komposten skall skapa ett kretslopp i trädgården. 10 m3 kompost producerar bara 1-2 m3 årligen så det är inte jättemycket om man vill anlägga nya planteringar.
 
storkarp skrev:
Men gräver du ner katterna vid perennerna? Hur är näringsvärdet?
:D Näe, det är bara kattskiten som hamnar där. Och så kaninskinnen förstås.

Det är fö Gotländska vildkatter som vi tagit hand om. Mordiska små varelser..
 
I år har temperaturen varit gynnsammare för komposten. En liten dipp ner till -18 bara. I år har jag också skottat upp snö runtomkring, och att det är varmt i omposten märks tydligt på locket som snön töar bort från. Istället för dyrt kompostströ använder jag numera eldningspellets och blandar i, det fungerar kanon!
 
<meningslös kommentar>
Här på Skånska slätten har det väl knappt varit -1.8 i vinter, ogräset växer fortfarande i rabatterna..

</meningslös kommentar>
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Göran.W
En variant på kompost är att borra hål i marken på lämpliga ställen och sen slänga i det som ska komposteras där.
Det är lämpligt att göra hålen innan tjälen kommer.
 
Jag fick ett bra tips för att undvika frusna komposter förra månaden.

Om man har en kompost som INTE svalnar av uppåt, t.ex. har cylindrisk form, då kan man ta en frigolitskiva eller annat material som isolerar bra, och skära till ett inre lock som passar, och sen lägger man locket direkt på komposten.

Om man har en kompost som smalnar av uppåt, vilket jag tror är det vanligaste, åtminstone om man köper sin behållare på byggmarknaden, så funkar naturligtvis inte detta så bra.

Då får man göra på annat sätt, man kan ta frigolitchips, såna där som ofta används som stötdämpare i förpackningar och fylla i en kraftig plastpåse. Sen lägger man påsen som ett lock över komposten. Vartefter komposten sjunker, eller stiger, när man fyller på mera matrester, så kan man "knöla" till plastpåsen så den alltid passar bra och täcker hela komposten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.