Hej

Har en villa byggd -60, platta på mark.

Sent i höst behövde jag flytta bredbandsfiberkonvertern, så jag stog ute i första snöstormen och grävde om fiberkabeln på tomten. Nära huset stötte jag på ett trasigt tegelrör som jag gissar är ett dräneringsrör för husgrunden. Har nu tänkt åtgärda detta men vet inte vad som är enklast, lämpligast eller bäst.
Jag har ingen ritning över tomten, jag har såvitt jag vet ingen "brunn" eller liknande dit vattnet från rören leds. Jag tror inte heller det är kopplat på nåt dagvattenavlopp för jag tror det är förbjudet i kommunen (de som hade takavvattning till avlopp fick föreläggande om att byta till utkastare för några år sedan). På mitt hus ser det ut som det alltid har varit utkastare på stuprören.

Kan jag gräva ner nya dräneringsrör el. slang intill de gamla som helt sonika går X meter utanför knuten? Rör eller slang?

Tacksam för alla tips!

IMG_1554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ju vara ett läge att göra om hela dräneringen nu. Gräva upp runtom hela huset o byta ut tegelrören.
Annars så kan du skarva med vanligt dräneringsrör där den skadade biten är
 
Funkar det att skarva så blir det nog så, känns inte som jag hade riktigt tid med att gräva upp alltihop just nu...men så känns det kanske alltid... :)
Ska börja med att gräva längre till höger om bilden å se om jag kommer på helt rör igen...nu är det bara skärvor...
 
Hur skarvar jag med "vanligt dräneringsrör"?
Åkte förbi Byggmax (enda som var öppet idag) och deras dräneringsrör är 110mm utv. Mina tegelrör är 100mm inv o. ca 135 mm utv. Behöver nån sorts stos isåfall. Eller finns det rör att köpa på annat håll som är ca 100mm utvändigt? Det är ju ingen jättelängd...typ 2meter + 90gr vinkel + 1,5 meter...

Tacksam för tips!
 
Du kan skära upp skåror i plaströret och sedan trä över eller stoppa i vilket som passar bäst. Vira lite fiberduk runt vid skarvarna och sedan på med singel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.