Hej!

Vi är i full fart med att köpa ett hus (privat). Igår var vi hos säljaren för att lämna över köpekontraktet som vi senare i veckan ska fylla i. Vid det tillfället sa de att de vill ta med sig stengrillen som finns bakom huset, trots att man vid tidigare möten inte sagt detta. Kan man bara göra så? Finns det några regler för vad man får ta med sig eller vad? Tacksam för hjälp och tips från de erfarna :D

Hälsningar
DA
 
Så länge man gör det klart innan kontraktet är skrivet så är det OK, Du är ju inte bunden av ditt pris innan kontraktet är skrivet heller.
 
Du sänker ditt bud med grillens värde !!!
 
Tummen_mitt i handen skrev:
Finns det några regler för vad man får ta med sig eller vad?
DA
Om man avtalar det före köpet så tycker jag det är ok. Man kan ta med sin fastskruvade hatthylla och annat fastskruvat bara man informerar köparen innan kontraktet är påskrivet. Då finns det tid att justera priset eller avstå från köpet .
En grill tillhör knappt till standardutrustning i ett hus, likaså utemöbler och parasoll och tunga blomkrukor fast dom kan synas på säljarens bilder.
Man kan inte bli ägare till saker man har sett på visningen bara för att man köper ett hus. Det är säljaren som bestämmer vad som följer med huset ifall det inte är självklara saker typ en toastol.
Man kan ju alltid ställa en fråga för att vara säker på vad ingår eller inte ingår i köpet så vet man vad man betalar för :).
gaia
 
Vad som ska anses ingå i ett fastighetsköp kan ibland vara lite knepigt att reda ut, då man får skilja mellan lös egendom och fast egendom.
Det nämndes att säljaren bestämt sig för att ta med en stengrill, som tidigare inte alls kommit på tal. Nu är jag ingen expert på stengrillar, men om den är fastmurad, eller anbragts till fastigheten så att den inte går att flytta utan att i princip förstöra grillen eller platsen där den står, då skulle jag tycka att det här låter som ett fastighetstillbehör.

Problemet för säljaren i sådant fall är att denne borde göra förbehåll om att få ta med sig grillen vid flytten, för i annat fall kan det ju mycket väl vara så att du som köpare förutsatt att den skall ingå. Det som man "tror sig" ska ingå vid köpet gör även det, om inget förbehåll har gjorts. Med det menar jag inte att allt ingår, möbler, tallrikar, ljusstakar osv utan det ska vara föremål som tillförts fastigheten för stadigvarande bruk.

Det går inte säga helt klart om grillen är tillbehör eller inte, men i den tid vi lever nu i kan väl ganska många av oss kunna enas kring att en grill för en bostadsfastighet, uppfyller en viss form av stadigvarande betydelse.
 
Tummen_mitt i handen skrev:
Hej!

/klipper/ Finns det några regler för vad man får ta med sig eller vad? Tacksam för hjälp och tips från de erfarna :D

Hälsningar
DA
Hej där,

i Jordabalken 2 kap 1§ står följande:
1 § Till en fastighet hör
byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk

Jag tycker en stengrill som förmodligen låter fastmurad på något vis bör kvala in under "andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk".

Man skulle kunna misstänka att säljaren gör en fuling och medvetet inte säger något om grillen vid visningar etc, så att ni ska tycka ännu bättre om huset, och nu innan något är påskrivet slänger de fram att den inte ingår. De klarar sig den här gången på grund av att ni ännu inte skrivit något när grillen kom på tal. Men trist känns det ju!

Synd att ni inte har mäklare inkopplad för precis sånt här kan ni få hjälp med!
 
KattisN skrev:
Synd att ni inte har mäklare inkopplad för precis sånt här kan ni få hjälp med!
Skulle mäklaren kunna tvinga säljaren att lämna grillen fast han inte vill det? Grillen verkar ju vara flytbar trots att det är sten :).
Köpare och säljare kan väl förhandla om det utan inblandning av en mäklare, tycker jag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.