Hade en målare här idag för att kolla på tvättstugan och vad som skulle göras.

Han sa att det gröna som var på väggarna var våtrumsspackel och det bara var att måla över.

Sen sa han också att man ej behöver ha silikatfärg på innerväggar i en källare. Man kunde om man ville ha det på ytterväggarna men egentligen bara onödigt om det varit mögel osv tidigare.
 
Öhhh... Du skall ha en färg som tillåter fuktvandring, annars kommer du att få bubblor och färg/putssläpp. Vad rekommenderade han för färg då?

10 liter för 179:- på Lidl är inget jag skulle lita på. Men det är väl bara att testa? Det värsta som kan hända är att du får göra om allt igen.
 
Han rekomenderade en helt vanlig väggfärg för inomhus bruk, ringde även runt till bla flugger,färgmagasinet osv och de sa samma sak.

Besiktningsmannen däremot sa att man alltid ska ha silikat eller liknande på källarväggar.

Men som de målarna sa så länge du inte har problem med fukt och mögel så går de bra att måla med vanlig inomhus färg
 
Jag skulle lyssna på besiktningsmannen. Det kan ju vara så att anledningen att man inte HAR problem med fukt och mögel, är att den färg som sitter där idag är en typ som kan andas (kalkfärg, silikatfärg).
 
b8q skrev:
Jag skulle lyssna på besiktningsmannen. Det kan ju vara så att anledningen att man inte HAR problem med fukt och mögel, är att den färg som sitter där idag är en typ som kan andas (kalkfärg, silikatfärg).
Exakt! d^_^b

Att måla med en "vanlig" väggfärg, (d.v.s. akrylat) på källarväggar är att be om problem. Fuktvandring i källarväggar är helt normalt och märks inte så länge väggarna kan andas. Men stänger man in fukten med en plastfärg kommer man förmodligen att få färg/putssläpp.

Det finns ju faktiskt en anledning till att man inte skall dra på ett tätskikt på ett källargolv t.ex. (förutom i själva duschutrymmet). Då stänger man in fukten som istället söker sig in i väggarna med färg/putssläpp som följd.

Har man däremot ett relativt nybyggt hus med riktig isolering under plattan är det möjligtvis en annan sak.
 
Redigerat:
Och sen bara för att du inte har problem idag så säger det ingenting om hur det blir när dräneringen blir lite sämre eller extremt fuktiga perioder så kanske färgen blåsar sig och flagnar.
Så kul är det inte att slipa betongväggar och så dyr är inte färgen så det är värt att fuska.
 
Jo kommer köra med silikatfärg, men kommer den sitta fast på våtrumsspacklet? 1000 kr för 10 liter är ju billigt ändå.
 
Hej
Jag skulle överväga att sätta kakel istället.
Jobbet med att få ytan ren och slät innan du målar tror jag är större än att smacka upp kakel.
Vi håller precis på med att renovera/bygga om vårt panntum till tvättstuga.Den var målad med en härlig orange färg innan.Nu är allt färg borta på golv och väggar.
Vi håller som bäst på med att lägga klinkersgolvet.

Vad gäller färg har någon tidigare ägare målat "gamla tvättstugan" med plastfärg.
Putsen släpper i stora bitar från väggen.Jag har tyvärr lärt mig att de flesta hantverkare har noll koll på fuktteknik.
Vi hade tex bauhaus mfl här för att lämna offert.Dom ville sätta fuktspärr på hela golvet och väggarna trots att vi upplyste om att plattan är oisolerad.....
Undrar hur länge plattorna skulle suttit kvar..
Det finns lite bilder här för de som är intresserade :https://picasaweb.google.com/lh/vie...ame=112552524049110870769&psc=F&tags=Pannrum#

Fredrik
 
Går det bara att sätta upp kakel direkt på våtgrumsspacklet?
samt om de bara är att sätta upp kakel på de andra väggarna utan att behöva göra något åt underlaget
 
Så nu har vi äntligen börjat med tvättstugan efter ca 1 år :p

Jag började att hyra en betongslip och tänkte slipa vägggarna. Men det dammade något grönjävulskt då jag inte blötlade väggarna innan så jag lämnade kvar lite av den gammla färgen, sen våtrumsspacklade en målare väggarna och nu ska det slipas och målas. Ringde återigen upp allehanda färghandlare och de flesta säger att jag ska använda en flutex 20 eller motsvarande av annat fabrikat.

De säger att den andas lite om man målar den 2 varv. De sa även att besiktningsmannen ofta säger sillikat för att skriva sig fri från eventuella problem om man målat med andra färger. Men hur är det egentligen med silikatfärgen och hur den är att tvätta och skölja av. samt på väggar som de sitter kvar lite gammal färg har den väll inte denna funktion av att den andas? Silikaten är väll också mattare men de gör inget tycker jag.
Finns de förresten någon annan färg än silikat man kan använda i tvättstugan?
 
Alva10 skrev:
Finns de förresten någon annan färg än silikat man kan använda i tvättstugan?
Man kan använda andra diffussionsöppna färger. Silikat är ju bäst (d.v.s. mest öppen). Men har man inte så fuktig källare funkar det bra ändå.

I min källare har man någon gång på 80-talet t.o.m. målat med "tät färg" på en av ytterväggarna och det är fortfarande inga problem. Både färgen och putsen sitter bra.

Men det är självklart ingen garanti för att det skulle fungera på någon annan av väggarna. Det normala är ju faktiskt att man får putssläpp och "färgblåsor" efter en tid.

När jag målar om kommer jag nog att använda Beckers Webetonex där. Eftersom denna färg också andas. Silikat går ju inte att använda på ytor målade med sådan färg.

Att slipa ner en vägg även om jag inte har några problem kommer jag nämligen inte att göra. Det värsta som kan inträffa är ju att jag får putssläpp någon gång i framtiden och då är det bara att putsa om. ;)
 
Redigerat:
3 målare tyckte jag skulle köra på flutex 20 s för den andas lite.Ska sätta upp en stor plastbit på väggen för att se om det det blir någon kondens fukt innanför plasten. Blir det inte det så målar jag nog med den.
 
Har haft Webetonex på putsade väggar i en ganska fuktig källare i tre år nu utan problem. Huset är från 20-talet med källarväggar i natursten, påmurade med ett lager tegel invändigt, och sedan putsade. Jag valde webetonex istället för silikat eftersom jag inte visste vad väggarna var målade med innan.

Tvättstugan var bland de första rum vi renoverade. Utgångsläget var en tunn, ojämn betongkaka på golvet, putsade väggar med lös färg av okänd typ och genomrostade gjutjärnsrör och golvbrunnar. Böt golvbrunn och rör, gjöt igen och la klinker på golvet. Lagade putsskador på väggarna och borstade ner lös färg med piasavakvast. Målade därefter med Webetonex. Monterade vanliga IKEA skåpstommar mot väggarna med en regel bakom, mest för att väggarna var så ojämna. Men luftspalten som regeln skapade har nog varit till nytta. Inga problem med fukt i skåpen.

Totalt sett är jag mycket nöjd med tvättstugan. Det enda jag är missnöjd med är att jag inte flytspacklade golvet, utan tänkte jämna av några små svackor med klinkerfixen. Det var svårt att få till. Det meckigaste annars var att lägga klinker under bergvärmepumpen. Den kunde jag inte flytta... Totalt tog 16m2 tvättstuga tre veckor att fixa.

Hade jag haft några månader på mig hade jag bilat upp hela golvet och lagt ner isolering och golvvärme.
 
Hur är det med webetonex och att tvätta av den om väggarna blir smutssiga?

Var står det någonstans att den andas ser inte de någonstans
 
Alva10 skrev:
Hur är det med webetonex och att tvätta av den om väggarna blir smutssiga?

Var står det någonstans att den andas ser inte de någonstans
Det går att tvätta, men det kan vara värt att notera att de flesta matta färger brukar vara svåra att tvätta av ordentligt. Har man väggar som kräver att man tvättar dem regelbundet bör man kanske satsa på kakel istället?

I en normal tvättstuga bör det ju inte skvätta allt för mycket på väggarna?

Ang. "diffussionsöppenheten" i Webetonex kan du säkert kontakta Beckers för att be om datablad eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.