Har planerat att ta upp 2 st hål i en innervägg i min nyinköpta lgh (1rok, 38kvm). Styrelsen i föreningen har tidigare ställt sig positiva till denna förändring men har nu ändrat sig och kräver:

"byggnadskonsult skriftligen intyga att den föreslagna ombyggnation inte påverkar fastigheten negativt, samt att inga bärande konstruktioner modifieras (ändring av bärande konstrukton, trots att man kompenserar med bjälkar etc, är alltså inte tillåtet.)."

Således undrar jag om någon här tror sig kunna avgöra utifrån följande ritning (innan jag anlitar byggkonsult) om väggen är bärande eller ej? (vägg markerad i rött)

Denna ritning har jag fått från styrelsen, går det att hitta bättre ritningar på Stadsbyggnadskontoret mån tro?

Huset är byggt på 20-talet, väggen är i okänt material och uppskattningsvis 10-15cm tjock. Min lägenhet ligger högst upp under vindsvåningen.

Tack på förhand.
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg:

Väggen är 11cm tjock och ser ut på följande sätt inuti (hittade ett hål).

Går det att avgöra materialtyp utifrån denna bild?
 
  • Photo apr 24, 23 54 28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa att det är någon form av lättbetong med puts (vad jag kan se på bilden) i den väggen och då är det oftast inte bärande. Den bärande konstruktionen brukar vara i ytterväggarna på de äldre husen.

Samtidigt så kräver styrelsen att du tar dit en kunnig person som kan intyga så egentligen är det väl bara att ta dit någon, då får du svar på om den är bärande eller inte.
 
Utifrån ritningen så skulle jag säga att den inte är bärande så nog är det värt att ta dit experten.
Bärande väggar löper generellt längs med huset, det är lite svårt att se på ritningen hur huset är byggt. Är väggen parallell eller i vinkel mot taknocken?
 
Väggen i fråga är i vinkel mot taknocken.

Väggen mellan kök/vardagsrum och hall går parallellt med taknocken och är betydligt tjockare (ca 40cm)
 
I vinkel mot nock talar ju också för att den inte är bärande så utifrån de uppgifter som finns på ritning och i tråden skulle jag säga att den inte är bärande.
Men jag är inte byggnadsingenjör lr ens i närheten så nåt expertutlåtande är detta inte ;) däremot som jag skrev förut är det säkert värt att ta dit en som kan intyga detta så Du sen kan göra det Du vill med väggen.
 
Tack. Är det byggnadsingenjör man bör anlita för att kunna avgöra frågan, eller statiker, är det samma sak?
 
harry73
Väggen är för tunn för att vara bärande, och den ligger på fel ställe för att vara bärande.
En enkel kontroll som du kan utföra själv är att kolla om det finns en motsvarande vägg i lägenheten under dig och på vinden kan du kontrollera om väggen bär någonting (t ex hur löper golvbrädorna).
 
Ja, motsvarande vägg finns i lägenheten under, där har de gjort 2 dörröppningar (verkar inte som föreningen krävde intyg vid det tillfället).

Det jag har hört från vissa hantverkare är att även om inte väggen i sig är bärande så kan öppningar i väggar på flera våningar tillsammans innebära en viss försämring i bärighet?
 
harry73
Det kan stämma om huset behöver väggen för att få vindstabilitet ed. En icke bärande vägg kan också bli 'bärande' om de står andra icke bärande men tunga väggar ovanpå denna vägg. Ditt hus med 40cm tjocka bärande stenväggar behöver knappast en 11 cm tjock innervägg och din lägenhet ligger direkt under vinden, så det finns inte mycket belastning ovanpå väggen.
Ta hem en entreprenör eller besiktningsman, de säger säkert att den inte är bärande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.