Vi ska snart lägga in parkettgolv på ett våningsplan och laminatgolv på det andra våningsplanet. Vi frågade i en bygghandel och de sa att vi ska lägga lumppapp direkt på den vattenburna golvvärmen och sedan lägga golvet ovanpå detta.
Sen finns det ju också golvfoam i olika tjocklek att välja när man går till tex Bauhaus, Hornbach etc.
Vad är bäst att lägga under golvet, är det lumppappen eller foamen?
 
Lumppapp. Alla gånger.
 
ja lägg lumpapp, foamen bygger allt från 2mm och uppåt, sen efter två tre år så bygger den 1mm = spingor under alla socklar.
 
Tackar för svaren! En liten undran till bara. Om jag lägger lumppapp som ni rekomenderar, blir inte golvet "stumt" då? Eller blir det ingen skillnad jämfört med foamen?
 
  • Gilla
Bucken01
  • Laddar…
Jag la in 130kvm parkett i mitt hus med foam....Det ångrar jag pga att det som sagt här i tråden. Där man har lite tyngre möbler utmed väggarna blir det glipor mellan golvlist och golv pga av att det inte är stumt.
Att det blir stummare med papp är marginellt och inget man tänker på.
 
Jag skulle råda dig till att fundera över det där med laminat på ena våningen och satsa på parkett där också. Har växt upp med laminat på övervåningen och det var verkligen svinkallt att gå på. Om ni funderar på att sälja sedan så tror jag det kan dra ner priset också. Om det är en kostnadsfråga så finns det billig parkett på byggmax (men den är dryg att lägga).
 
verktygsgurun skrev:
Jag la in 130kvm parkett i mitt hus med foam....Det ångrar jag pga att det som sagt här i tråden. Där man har lite tyngre möbler utmed väggarna blir det glipor mellan golvlist och golv pga av att det inte är stumt.
Att det blir stummare med papp är marginellt och inget man tänker på.

Om man trycker ner listen med knät på en 2 tum 4 som man lägger på listen vinklad ut på golvet innan man skjuter/skruvar/limmar fast listen ska inte det problemet uppstå.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Jag blåser liv i den här gamla tråden. Kan man inte lägga foam på golvytan för att dämpa stegljud mm. Sedan lägger man lumppapp längs med väggarna för att få lite tajtare känsla längs med socklar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.