Hej!
Vi har fått dåligt flöde genom våran vv-slinga som ligger i en ackumulatortank. Har riggat upp en pump så att jag kan pumpa igenom nått kalklösande har kört med Kalcinex och det har kommit ut en del kalk men fortfarande dåligt flöde... Någon sam har ett tips på bra medel eller nått annat??
 
Det bästa sättet är att mekaniskt ta bort kalk, gjorde rent elvvb o fy va det såg ut inuti. Om du har vv i acktank så kommer du nog inte åt att göra rent så jag hade nog tagit bort blandningsventil och allt annat så du har vvb ren sedan blåsa rent med tryckluft eller högtryckstvätt inuti vet inte riktigt hur men det kanske går. Kan vara så att bara blandarpaket och kv inloppet med vaccumventilen är igensatt prova att ta loss det först. Men du kommer fortfarande att ha en sörja i botten på vvb, denna måste väl bort på nåt vis.
 
Citronsyra eller ättika
 
morsan- har du löst kalk propp i varmvatten slinga med citronsyra och/eller ättika? och i så fall med vilken dosering?
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Inte i varmvattenslinga men jag kalkar av det mesta med citronsyra. 10-20 g/liter varmt vatten. Finns i 20 g påsar i matvaruaffären, färghandeln brukar ha stora burkar.
Oavsett vilket kalklösande medel du använder är väl svårigheten att låta det stå en stund i slingan, att bara pumpa igenom räcker troligen inte :)
 
Kanske ska förtydliga lite... Jag skulle gärna vilja veta om någon har haft "kalkpropp" i en varmvattenslinga och hur man löste problemet.
Det jag gör nu är att jag pumpar kalklösningsmedel genom slingan en stund och låter det sedan stå i ett par timmar plus att jag växlar och kör slingan baklänges i bland... Har fått ut en del "kalkgrus" och en del "kalkmjölk" men flödet är i stort sett oförändrat
 
Jag förstod det :) men jag tycker att du kan prova med citronsyra isf kalklösningsmedel. Jag har fått bättre effekt med det. Kostar mindre gör det också :D Du vet inte var i slingan proppen sitter? Prova med rensband eller kanske en flaskborste om du når med den?
 
Tanken är inbyggd och isolerad med lösull, men om inte proppen försvinner med får det nog bli till att öppna upp väggen och se om man kan göra nått mekaniskt...
 
Gammal tråd men jag har precis fixat samma problem som du beskriver. Över tid sämre och sämre flöde på varmvattnet. Tillslut gick det endast att använda en kran i huset åt gången, öppnade man två så fick den högre placerade kranen inget vatten.

Värmer upp vattnet med två 15m 22mm kopparspiraler i en 1800L ackumulatortank, en förvärmningsslinga och en vv-slinga i toppen. Direkt efter sitter blandningsventilen. Jag gjorde så att jag skruvade bort blandningsventilen och pluggade kallvattentillförseln till ventilen för att kunna se om begränsningen satt i slingorna. När jag vred på kom det knappt något vatten alls, alltså stopp/smuts i vv-slingorna.

Åtgärden jag gjorde var att skära in en T-koppling på inlopp till första slingan samt utlopp andra slingan. På kallvattenledningen in till första slingan monterade jag en avstängningsventil, samma sak mellan utlopp från varmvattenslingan (mellan utloppet och blandningsventilen). På så sätt kan jag montera en tryckpump och bara cirkulera värmeslingorna. Jag använde samma pump som vi trycker upp glykol i solfångarna med. Jag testade först att köra vanlig ättika i (blandning 1 del ättika och 2 vatten). Körde denna lösning ett par timmar men ingen förändring i flödet. Spolade rent slingorna och tog istället citronsyra (köpt på nån hälsokostsida på nätet, ca 1kg burk som används till "kalkstäd"). Riggade upp cirkulationssystemet igen och slog i ca 1dl citronsyragranulat. Vid detta tillfälle hade jag ca 60 grader i ack-tanken så lösningen som cirkuleras blir varm. Denna fick gå ca 1h, det ska komma mycket luftbubblor på returslangen till hinken, när kalk löses upp så bildas koldioxid. Efter ca 1h så blev lösningen mjölkvit/grön. Spolade ur systemet igen och blandade ny sats som fick cirkulera 1h till. Samma sak efter körning 2, men betydligt högre flöde nu. Blandade en 3e sats och den fick också gå ca 1h, jag körde så pass länge så att inga bubblor kommer längre vilket betyder att det inte finns nåt som reagerar på citronsyran. Sköljde rent allt ordentligt med vatten. Nu är det som innan och är fullt flöde i vv-slingorna. Och det var ganska mycket kalk i rören, när jag skar in T-kopplingen satt det en kalkkloss stor som halva min tumme i böjen. Flödet innan var kraftigt strypt, skulle nog ta ca 5min att fylla en 12L hink.

Så gjorde jag i alla fall.
 
  • Gilla
Åslejohan och 2 till
  • Laddar…
M Mccoy skrev:
Gammal tråd men jag har precis fixat samma problem som du beskriver. Över tid sämre och sämre flöde på varmvattnet. Tillslut gick det endast att använda en kran i huset åt gången, öppnade man två så fick den högre placerade kranen inget vatten.

Värmer upp vattnet med två 15m 22mm kopparspiraler i en 1800L ackumulatortank, en förvärmningsslinga och en vv-slinga i toppen. Direkt efter sitter blandningsventilen. Jag gjorde så att jag skruvade bort blandningsventilen och pluggade kallvattentillförseln till ventilen för att kunna se om begränsningen satt i slingorna. När jag vred på kom det knappt något vatten alls, alltså stopp/smuts i vv-slingorna.

Åtgärden jag gjorde var att skära in en T-koppling på inlopp till första slingan samt utlopp andra slingan. På kallvattenledningen in till första slingan monterade jag en avstängningsventil, samma sak mellan utlopp från varmvattenslingan (mellan utloppet och blandningsventilen). På så sätt kan jag montera en tryckpump och bara cirkulera värmeslingorna. Jag använde samma pump som vi trycker upp glykol i solfångarna med. Jag testade först att köra vanlig ättika i (blandning 1 del ättika och 2 vatten). Körde denna lösning ett par timmar men ingen förändring i flödet. Spolade rent slingorna och tog istället citronsyra (köpt på nån hälsokostsida på nätet, ca 1kg burk som används till "kalkstäd"). Riggade upp cirkulationssystemet igen och slog i ca 1dl citronsyragranulat. Vid detta tillfälle hade jag ca 60 grader i ack-tanken så lösningen som cirkuleras blir varm. Denna fick gå ca 1h, det ska komma mycket luftbubblor på returslangen till hinken, när kalk löses upp så bildas koldioxid. Efter ca 1h så blev lösningen mjölkvit/grön. Spolade ur systemet igen och blandade ny sats som fick cirkulera 1h till. Samma sak efter körning 2, men betydligt högre flöde nu. Blandade en 3e sats och den fick också gå ca 1h, jag körde så pass länge så att inga bubblor kommer längre vilket betyder att det inte finns nåt som reagerar på citronsyran. Sköljde rent allt ordentligt med vatten. Nu är det som innan och är fullt flöde i vv-slingorna. Och det var ganska mycket kalk i rören, när jag skar in T-kopplingen satt det en kalkkloss stor som halva min tumme i böjen. Flödet innan var kraftigt strypt, skulle nog ta ca 5min att fylla en 12L hink.

Så gjorde jag i alla fall.
Jag har en tanke på att spola rören på något sätt. Hos mig är det framförallt kallvatten rören. Jag la märke till det förra våren när jag bytte värmepump. Då kapade vi en bit av ett gammalt järnrör och det kapade jag upp för att se hur det såg ut. Väldigt mycket kalk. Jag har bra flöde ändå men känner att jag velat spola det med något. Spolade du aldrig kallvettensidan? Jag har kopparröd på varmvatten men vet inte hur dom ser ut. Dom ser kanske lika tråkiga ut.
Vi har inte hårt vatten men rören är från 1964. Princip omöjligt att byta då dom ligger inne i golven genom hela huset som dessutom är i betong.
 
  • Uppkapad gammal järnvattenledning med kalkavlagringar i en skruvstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mr henke skrev:
Jag har en tanke på att spola rören på något sätt. Hos mig är det framförallt kallvatten rören. Jag la märke till det förra våren när jag bytte värmepump. Då kapade vi en bit av ett gammalt järnrör och det kapade jag upp för att se hur det såg ut. Väldigt mycket kalk. Jag har bra flöde ändå men känner att jag velat spola det med något. Spolade du aldrig kallvettensidan? Jag har kopparröd på varmvatten men vet inte hur dom ser ut. Dom ser kanske lika tråkiga ut.
Vi har inte hårt vatten men rören är från 1964. Princip omöjligt att byta då dom ligger inne i golven genom hela huset som dessutom är i betong.
Hej!

Nej, ingen spolning på kallvattensidan då den hade "fullt flås". Har PEM d40 till pannrummet och relativt kort sträcka koppar fram till själva accumulatortanken för kallvatten. Dessutom så har jag ett trädgårdsutkast lite längre bort på samma rör som ger fullt flöde. Pannrummet är relativt nybyggt, 2012. Trots detta helt igensatt kopparspiral i tanken. Min hypotes är att det sätter igen fortare med kalk när tanken är ~80 grader, för det var bara där det hade ansamlats kalk, efter blandningsventilen är det ~65 grader och nedåt.

Kör nu avhärdningsfilter på inkommande vatten och har märkt en markant minskning av problem överlag. Går dock åt en del salt däremot.
 
M Mccoy skrev:
Hej!

Nej, ingen spolning på kallvattensidan då den hade "fullt flås". Har PEM d40 till pannrummet och relativt kort sträcka koppar fram till själva accumulatortanken för kallvatten. Dessutom så har jag ett trädgårdsutkast lite längre bort på samma rör som ger fullt flöde. Pannrummet är relativt nybyggt, 2012. Trots detta helt igensatt kopparspiral i tanken. Min hypotes är att det sätter igen fortare med kalk när tanken är ~80 grader, för det var bara där det hade ansamlats kalk, efter blandningsventilen är det ~65 grader och nedåt.

Kör nu avhärdningsfilter på inkommande vatten och har märkt en markant minskning av problem överlag. Går dock åt en del salt däremot.
Jag tänkte också montera en avhärdare så bygger man ju inte på så mycket ny kalk åtminstone. Men är rädd att det blir stopp. Samtidigt kanske jag oroar mig i onödan. Tänkte plocka bort en utkastare på ett ställe eller två och titta in i rören först innan man drar förstora växlar av det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.