Mikael_L
pbengtsson skrev:
Varför planera om, sätt taket sist.
Vi har bestämt oss för att ha tak utan taklister, och då täcker OSB'n + gips de synliga klammer som är närmast väggarna.
Sen blir det nog allra enklast att trycka upp en oskuren gipskant mot ett klart tak om man vill minimera glipan i tak/vägg-vinkeln.
 
OK, men då kanske man kan ta mer än 1 cm, golvlisten bestämmer ju.
Jag röstar också på cirkelsåg, tag en dålig dammsugare som du ställer på utsidan (utomhus).
Själv har jag sågat mycket gips med festool sänksåg och deras damsugare, inga problem alls. Det som var värst var cemberit då klingan var fintandad och filtren satte igen sig, men det var bara att skaka ur.
 
3-4 skivor och sticksåg borde väl damma lite mindre än cirkelsåg
 
Kniv och tumstock, skär på båda sidor och knäck.
 
Mikael_L
Hej.
Nu har jag löst det, med ett litet egentillverkat verktyg.

Först en 120cm remsa av 13mm plyfa, ca 7-8 cm bred.
Sen två 122 cm långa remsor av bok-folierad skiva från en gammal bokhylla (man tager vad man haver, men jag ville ha en skarp kant! )
Dessa bitar vart lite bredare, typ 14 cm.

Sen mätte jag ut exakt 2cm in på bokhylleplanen (för jag har nu insett att jag vill ha dessa 40-60 gipsskivor 2 cm kortare) och häftade fast lite glest med smalryggade långklammer, 4 st tror jag det blev.
Sen häftade jag även ihop det andra bokhylleplanet, medan vinkelhaken såg till att det blev rakt och fint.
(edit: jag gillar att skjuta ihop saker och ting, så det inte rör sig sen när man börjar skruva, -ingen annan tanke med klammerna, så ni behöver inte rusa iväg och köpa en pistol bara för att ni är sugen på att göra ett likadant verktyg ;))

Slutligen skruvade jag ihop paketet från bägge sidorna med ett antal spånskiveskruv, som jag satt ganska när där gipsskivan trycks in, för att ta den isärböjande kraften så bra som möjligt.
 
  • gipsverktyg-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gipsverktyg-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gipsverktyg-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gipsverktyg-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Och sen testen då:
Jag sköt in skivan i botten på gapet på verktyget.
En ganska kraftig rits pbs (på bägge sidorna).

Bryt -> perfekt resultat. :)

Sen satt 2cm-gips-remsan faktiskt rätt hårt fast i gapet, och bröts bara i små bitar när jag försökte ta ut den. :S

Men då upptäckte jag en finess, som inte varit någon tanke på under byggandet av verktyget.
Iom att hyllplanen är bredare, så kan jag trycka ihop det lite där, så slitsen där gipset sitter fast gapar upp lite. Perfa, som om jag tänkt ut det hela direkt. :cool:
 
  • gipsverktyg-5.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.