Hej

Jag är i valet och kvalet angående köp av kap/gersåg. Jag hade tänkt lägga max 4000kr. Jag har velat mellan grön bosch pcm 8s och blå gcm 8s. Det skiljer inte många kronor mellan dessa så egentligen kanske jag redan sitter på svaret. Vi har precis köpt ett radhus och ska bland annat såga parkettgolv till hela övervåningen ca 70 kvadratmeter plus golvlister och dörrfoder. Jag antar att det kommer sågas mer längre fram oxå då vi planerar att göra nåt på baksidan av huset, en slags mini-altan. En del panel kommer oxå att bytas ut initialt på ytterväggen. Nu är jag kanske insnöad på bosch då jag har borrhammare och sticksåg sedan tidigare som jag är nöjd med och då den gröna varianten. Det kanske finns andra märken som är billigare och mer prisvärda?

Någon som har några tankar och funderingar/tips?
 
Det har diskuterats otaliga gånger på forumet. Svaret är att du skall leta efter en GCM, och helst en GCM8SJ.


Skickat med Tapatalk
 
Parketten sågas enklast med en sticksåg.

Om jag skulle köpa hus med renoveringsbehov skulle jag låna upp 50 tusen och köpa släpa + bra verktyg. Tjänar man in på en pissekvart.

Mvh Lagavulin
 
Just golv sågar man utmärkt med en fogsvans också. Dock inte lika roligt som en GCM...
 
Bosch gersåg = GCM (klockrent val)
 
För 5.000:- får du ett paket med GCM 8s + ett stativ hos http://www.duabhuset.se/ Sök på GCM
så får du upp deras Bosch alternativ.
Bara en tanke, skönt att ha ett stativ till den sågen.
 
XL-bygg har/hade kampanjpris 4200 för en GCM8 (kommer inte ihåg varianten) och GTA3700.
Jag köpte för ett år sen för 5000 ( då ett bra pris) och jag har varit jättenöjd med sågen. :)
 
Bauhaus har bosch pcm 8s för 2500 Kr just nu. Tror även att de har ett bra pris på stativet till. Eller om det var att du fick extra stödben med på köpet. Det är inte så dumt pris för en gör det själv såg. Den har även vunnit test i Gör det själv tidningen när man testade "enklare" sågar. Tror inte det är ett dumt alternativ faktiskt om du inte ska hålla på allt för mycket.

Nu vet jag iofs inte varför jag propagerar för den billigare då jag själv satsade på en GCM trots att jag inte har allt för stort behov :)
 
Hmm. Jag börjar luta åt att använda sticksågen till detta. Antar att det inte är idealiskt att såga parkett med kap/gersåg? Rätt grova klingor när man tänker efter? Någon här som sågat parkett med kap/gersåg?
 
Inga problem att använda en kap/gersåg till parkett. Använd bara inte någon skruttklinga så det flisar för överjävligt mycket. Inga sågsnitt ska ju ligga synligt...
 
Kör parkett med en GCM för 90% av alla snitt. Snittet som sådant behöver absolut inget annat än en fogsvans eller sticksåg då snittet hamnar under golvlisten men att handjaga eller köra upprepade 200mm snitt med sticksåg är för mig långt ifrån exotiskt. Roligare då att ställa upp en GCM där varje snitt går på någon sekund!

En standardklinga till en GCM ger perfekta snitt utan några flisor, inget behöv av att köpa någon klinga med fler tänder

Vid krångliga vinklar osv åker ju givetvis sticksågen fram.
 
Ahh nu blev det så där svårt igen. Om det blir perfekta snitt som du säger så föredrar jag såklart det framför sticksågen, särskilt som det blir en hel del list och foder som geras oxå. Hmm. Blir till att tömma spargrisen iaf då. Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.