skalman1 skrev:
Framhjulsdriften uppfanns så vitt jag vet av djävulen själv, enbart för att bråka med mänskligheten.
Det ska visst vara en Renault ingenjör som uppfann framhjulsdriften men när han presenterade sin konstruktion för herr Renault så fick han sparken för herr Renault visste bäst.

Då gick ingenjören till farbror Citroen som var mer öppen för inovativa lösningar så det var väl Berliner serien som först fick framhjuldrift (jag är inte säker).

Och varför kallades Berlinern för ganstercittra (polisen blev visst frånåkt)

Protte
 
Nimajneb, jag tycker att du blandar lite nu. Det du säger är att en framhjulsdriven bil tar sig upp för en större lutning bakåt än framåt medan den bakhjulsdrivna tar sig upp för en större lutning framåt än bakåt. Jag har inte provat även om det låter rimligt. Det är dock inte samma sak som att den bakhjulsdrivna tar sig upp för en större lutning än den framhjulsdrivna. Det beror även på viktfördelningen. Inga normala bilar är tyngre i bak än i fram. När man lyfter bilar är det ganska uppenbart att det vilar en större tyngd på framhjulen än bakhjulen. I synnerhet om bilen är framhjulsdriven.

Kanske har du rätt och då lär vi få se det om några år.
 
Det handlar inte så mycket om rätt o fel, men vill man dra nytta av friktionen maximalt så skall drivningen sitta på dom bakre hjulen.
Gäller på asfalt som på is.
Däremot tror jag att tex en viktfördelning 54-46 fram-bak bör ha en positiv inverkan om man i princip inte accelererar på en plan yta.
Står du redan i en uppförsbacke så har du säkert redan en större tryck över bak än framaxeln, samt att så fort du börjar accelerera så läggs trycket på bakaxeln.

I övrigt så tror jag att framhjulsdrivna bilar är bättre på att gräva sig igenom en snödriva efter en plogning och man blivit lite inplogad., eftersom den har sämre grepp så är det åxå enklare att göra en burn-out.

Själva har vi i huset två framhjulsdrivna o en bakhjulsdriven bil och vad jag beskriver ovan stämmer bra på dessa.
 
Jag hoppas att Kjell G ursäktar denna urspårning då ursprungsfrågan är besvarad. Säg ifrån annars.

Nimajneb, jag kan givetvis inte ifrågasätta din erfarenhet av dina bilar, men drivhjulen är sannolikt inte det enda som skiljer dem åt. Jag vidhåller att det är stor skillnad på is och asfalt. Dessutom är det stor skillnad på om man vill köra dragracing eller om man skall köra genom en snödriva. Kraftig acceleration fördelar som sagt om vikten bakåt. Därför är bakhjulsdrift överlägset vid dragracing och många andra tävlingar. På halt underlag kan man inte åstadkomma så stor acceleration att större vikt läggs på bakhjulen än framhjulen. Då finns det tillfällen då man får bättre grepp och acceleration med driften på framhjulen.

Ibland är framhjulsdrift bättre och andra gånger är bakhjulsdrift bättre. Under ganska lång tid har de flesta tillverkare funnit att framhjulsdrift var den bästa kompromissen. Vad jag menade med att ha rätt var att om ditt påstående stämmer att framhjulsdrift är en konsekvens av brist på säkerhetssystem förra århundradet så kommer det visa sig framöver genom en stegvis återgång till bakhjulsdrift bland tillverkarna.

Erik
 
Jag har haft både framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar, som har körts i vanlig trafik, på sjöisar på vintern och jag har kört folkrace i 3 år.

Jag ser ingen fördel någonstans med framhjulsdrift.

En bakhjulsdriven bil är enligt mig:

Stadigare under acceleration.
Understyr inte vid acceleration vid halka.
Ofta stryktåligare i drivlinan
Beter sig oftast lugnare i kurvor vid vanlig körning.
Bättre framkomlighet i halka.
Vid sladd så är bilen lättare att hantera.

Notera att detta bara är vad jag tycker. :)

Min bruksbil just nu är framhjulsdriven och har halvbreda däck, den gick knappt att gasa med i snö utan spann loss hela tiden hela vintern vilket man tröttnade ordentligt på.
 
Nimajneb skrev:
Men nu säger ju förståsigpåarna att bästa däcken ska sitta bak.
Dom har inte tänkt till ordentligt. Menar dom att det är bättre med minmalt mönster fram och rejält bak, än hyfsat runt om?

Vattenplaning, vad händer då?

Trams.
 
mycke_nu skrev:
Dom har inte tänkt till ordentligt. Menar dom att det är bättre med minmalt mönster fram och rejält bak, än hyfsat runt om?

Vattenplaning, vad händer då?

Trams.
Jag fattar heller inte det där.

Om det går rakt kvittar tydligen bara man inte får sladd? :S
 
mycke_nu skrev:
Dom har inte tänkt till ordentligt. Menar dom att det är bättre med minmalt mönster fram och rejält bak, än hyfsat runt om?

Vattenplaning, vad händer då?

Trams.
Motivet ska vara att säkra stabilitet i bakvagnen och därmed undvika sladd.
Det verkar som sagt vara en vedertagen sanning men själv brukar jag fuska på dom framhjulsdrivna bilarna annars skulle ju däckekonomin gått totalt åt fanders. Med bakhjulsdrift har man som sagt aldrig detta problem. 4WD kan jag inte uttala mig om.
 
Framförallt så är det ju roligare med en bakhjulsdriven bil, särskilt utan eller med urkopplade fegissystem.

Eller som någon vis man sa: En riktig Porscheägare har inte flugan i vindrutan. Han har den i sidorutan !
 
Avemo skrev:
Jag hoppas att Kjell G ursäktar denna urspårning då ursprungsfrågan är besvarad. Säg ifrån annars.

Nimajneb, jag kan givetvis inte ifrågasätta din erfarenhet av dina bilar, men drivhjulen är sannolikt inte det enda som skiljer dem åt. Jag vidhåller att det är stor skillnad på is och asfalt. Dessutom är det stor skillnad på om man vill köra dragracing eller om man skall köra genom en snödriva. Kraftig acceleration fördelar som sagt om vikten bakåt. Därför är bakhjulsdrift överlägset vid dragracing och många andra tävlingar. På halt underlag kan man inte åstadkomma så stor acceleration att större vikt läggs på bakhjulen än framhjulen. Då finns det tillfällen då man får bättre grepp och acceleration med driften på framhjulen.

Ibland är framhjulsdrift bättre och andra gånger är bakhjulsdrift bättre. Under ganska lång tid har de flesta tillverkare funnit att framhjulsdrift var den bästa kompromissen. Vad jag menade med att ha rätt var att om ditt påstående stämmer att framhjulsdrift är en konsekvens av brist på säkerhetssystem förra århundradet så kommer det visa sig framöver genom en stegvis återgång till bakhjulsdrift bland tillverkarna.

Erik
Även om bakhjulsdriften har bättre grepp och ger en bättre körkontroll i dom flesta vardagliga och extrema fall så tror jag inte att vi kommer att se en återgång till bakhjuldriften.
Anledningen är utrymme. En tvärställd motor med på en bil med framhjulsdrift ger möjligheten att bygga kompaktare bilar samt att vad vi tidigare konstaterat man slipper kardantunneln.
 
Varför diskutera om pannbiff eller falukorv är bäst? Själv har jag oxfile-drivning på bilarna och DET är bäst. Alltid.

Vad gäller bästa däcken bak så stämmer ju den teorin helt enkelt för att dom flesta människor har svårare att häva en bakhjulssladd än lite understyrning. Och tror man på det är det rätt med bäst däck bak. För egen del så sätter jag konsekvent bästa däcken där dom slits mest och jag måste säga att det är rätt svårt att mäta upp någon avsevärt skillnad i mönster när jag byter - skillnaderna är väldigt små när man som jag kör 1500 mil per år med två bilar.
 
Nimajneb skrev:
Även om bakhjulsdriften har bättre grepp och ger en bättre körkontroll i dom flesta vardagliga och extrema fall så tror jag inte att vi kommer att se en återgång till bakhjuldriften.
Anledningen är utrymme. En tvärställd motor med på en bil med framhjulsdrift ger möjligheten att bygga kompaktare bilar samt att vad vi tidigare konstaterat man slipper kardantunneln.
Detta känns för mig som en helomvändning från de skäl som du angav i början att moderna kontrollsystem kan kompensera för den i grunden osäkrare bakhjulsdriften.

Jag tror att i de flesta normala trafiksituationer är det helt ointressant om det är fram- eller bakhjulsdrift. I de fall det spelar roll är det uppenbart en smaksak vilket som är bäst.

Erik
 
MathiasS skrev:
Varför diskutera om pannbiff eller falukorv är bäst? Själv har jag oxfile-drivning på bilarna och DET är bäst. Alltid.
Å vi är överens som vanligt :p åker själv antingen Jeep och då är det RIKTIG 4wd med lågväxel om jag vill eller så åker jag Passat 4motion med Haldex. Mina 4 senaste bilar har varit 4wd och så kommer det att förbli med dom vintrar som vi tycks ha återfått :O

Det jag inte gillar med framhjulsdrift är att när dom sladdar i en kurva (och det är ju där man brukar sladda) så går dom rakt fram bara och det är inte mycket att göra åt, en bakhjulsdriven bil är det bara att styra emot och sladda sej genom kurvan, vilket iofs är f-n så mycke roligare också d^_^b
Sen som sagt, den mer komplicerade tekniken som blir följden av att ha en tvärställd motor där koppling, växellåda och diff sitter ihop gör det betydligt svårare att skruva med bilen om man nu roar sej med sånt ;)
 
Avemo skrev:
Detta känns för mig som en helomvändning från de skäl som du angav i början att moderna kontrollsystem kan kompensera för den i grunden osäkrare bakhjulsdriften.

Jag tror att i de flesta normala trafiksituationer är det helt ointressant om det är fram- eller bakhjulsdrift. I de fall det spelar roll är det uppenbart en smaksak vilket som är bäst.

Erik
Ingen helomvändning alls, men man har utnyttjat dom möjligheterna som en tvärställd motor ger.

Sedan har du ju rätt i, hur ofta har man glädje av dom fördelar som bakhjulsdrift ger, för all del även 4WD. Det blir ju lite dubb vs friktionsdäck diskussion.
 
Spännande urspårning :)
och svar på frågan har jag ju fått. Inga pilar på däcken och tydligen har inte verkstan där jag skiftade (det är en liiiten Toyota som just upplevt sin första vinter, skrämmande upplevelse utan dubbar) nån tanke om att däcken ska sitta på ett visst sätt. Däckbytet ingick i köpet och nu är däcken märkta, i fortsättningen följer jag råden i tråden och varvar fram- och bakdäcken varje säsong.

Jo, förresten, saknar ibland bakhjulsdrift men det blir väl så när man kört dylika i trettinånting år.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.