Helt rätt Henke O.
Sedan kan det även uppstå störande knarr beroende på vilken slags tapet eller färg man har på väggen. Så för att vara på den säkra sidan, väntar man med den slutliga ytbehandlingen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu borde monteringen gå smidigt när jag fått svar på fler frågor än jag ställde :D
 
...och gratis var det också. d^_^b
 
Immobil skrev:
...och gratis var det också. d^_^b
Du som verkar ha koll på trappor så är det väl lika att fråga om trappan ska limmas och skruvas ihop eller enbart skruvas ihop? ;)
Säg till när taxametern börjar ticka :p
 
  • Gilla
Mackisch
  • Laddar…
Enbart skruvas är det som gäller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Varför bör man inte limma också?
 
När limmet har torkat efter några år, är det stor risk för att det blir knarr i trappan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har mitt stora 3dimensionella träpussel hamnat på golvet under trapphålet.


Då är det väl bara att spotta i nävarna och sätta igång.

Om TS inte misstycker så tar jag ev frågor här samt lite redogörelse för arbetsgång och resultat.
 
Mikael_L
Nu har jag börjat lite som smått att testa hur trappan gör sig.
Det ser bra ut än så länge. Den dörr som ska rymmas under klarar sig någorlunda, det är exakt 2.10 där vangen passerar regeln vid dörrhålet, dvs karmen kommer gå in bra, men dörrfodret kommer behövas snedkapas där det ligger mot vangen.
 
  • trapp#01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Trappan är som sagt köpt begagnad, så det var ju lite roligt att se hur pass väl den passar till vårt hus. :cool:

Nu står den på betonggolvet nere, och utan 22mm golvspån uppe är det 25mm mellan översta steget och bjälklaget (men jag tror den kom ca 2-4 mm får lågt, så egentligen är det nog 27-29mm).
Mao blir det översta korta steget (vad det nu heter) en 4-7mm över golvspånet.
Vad det sen blir i slutändan beror ju på vilka golvbeläggningar vi väljer (det är ju inte klart än, men på nedervåningen lutar det mest åt 2-3mm skum + 6-8mm klickgolv)

Ni som är trappexperter, är det något ni skulle bry er om, t.ex. kapa trappan några mm längst ner, eller är det bara att köra på och anpassa lite sen när övervåningen görs klart?

Sen undrar jag hur den ska fästas i ÖK.
Den långa vangen satt tydligen med 2 skruv i bjälklaget på det förra stället, (se bild 2 under trappsteg 14).
Men på andra vangen och på det översta trappstegen hittar jag ingen antydan till gamla skruvhål, det verkar som att trappen bara satt fast i långa vangen mot väggen i förra huset? :x
Det tycker inte jag verkar vettigt! :O
Tips?
 
  • trapp#02.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp#03.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på den inslagna vägen, det blir bra!
Innervangen kan du lämpligen skråskruva i bjälklaget, så löser det sig också. ;-)
 
Mikael_L
Så båda vangerna bör alltså vara fastsatta längst upp i trappan?
 
Mikael_L
Och om innervangen ska skruvas fast i överkant ser jag två möjliga sätt.
Se bifogad figur:
Brunt är mellanbjälklaget cc600, avväxlat där trapphålet börjar, så trapphålet är 1155 brett, men trappen är 900 bred.
Lila motsvarar vangerna, den övre på bilden är yttervangen som lätt skruvas mot väggen och mellanmjälklaget på lämpliga ställen.
Grönt är lite uppskissat trappsteg.
Gult är en möjlighet att för mig bygga på bjälklaget i sidled, men inte lätt att få det totalstabilt.

Så hur kan innervangen fästas, kan jag skruva den vid 1, dvs ändträt i vangen mot avväxlingen i bjälklaget?
Eller ska jag regla upp enligt det gula och skruva vangen i sidan (2) mot det tillbyggda bjälklaget?
 
  • trapp-skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, kör på ettan det hade jag gjort.
 
Mikael_L
OK, jättebra. Jag vet inte riktigt hur jag ska skruva just nu, men det löser jag nog :)

Jag har en liten fråga till.

Jag såg att fabriken förberett för att skruva ihop nedre yttre vangen med övre yttre vangen.
Se bilderna så visar jag var jag menar, och en bild där de förberedda skruvhålen är markerade. Men hålen syns nog inte på bilden.
Jag tror nog att du vet exakt hur det ser ut ändå. :)

Förra ägaren hade iaf tydligen inte skruvat ihop här.
Fördelen kan väl ses som att den korta delen kan skruvas ihop först och fästas i väggen, sen kan man ställa den långa trappdelen på och sätta upp allt.

Men det finns kanske några nackdelar också? Knarr, och sånt?
 
  • 110420#b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 110420#a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Liq4Lip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.