I min källare blev det iaf skillnad på klimatet när jag dränerade och isolerade, ca 2 grader mer i inomhustemperatur mot innan. Men sen om det beror på att det blev dränerat och väggarna håller sig torra eller om det kommer från de 10 cm cellplast som sitter kan jag inte veta.
 
Blåtand:
du förstår nog inte varför man sätter pordrän. Man vill ju inte ha fuktig mark mot källarvägg och fukten inifrån huset måste ju komma ut och det är funktionen med en dränerande isolering. Eller du menar att jag har fel?
 
Bezt:
Jag tror att den upplevda komforten har att göra med att det är torrare i källaren efter en dränering. Dvs. att fukten transporteras ur rummen/väggarna succesivt. Det kräver dock en temperatur <16 C i källaren för att fuktvandringen skall vara mest effektiv har jag förstått.

laarsbandage:
Så den isolerande effekten existerar inte eller är minimal?
Vilka system menar du har fuktig mark mot källarväggen? Menar du innan man dränerar?
I mitt fall blev bevisligen besparingen per kwh ingen gällande den isolerande effekten alltså. Gällande funktionen på produkten fungerar den så vitt jag förstår oklanderligt hittills.

/B
 
Jo det är klart det blir isolerande men den viktiga funktionen är ju att få bort fukt ur väggarna! Du vet att när du har pordrän mot väggen så går fukten från maken ner i dräneringen istället för att gå in i väggen. Eftersom jag är från götet så är det mkt lera. Hur gött tror du det är att ha det mot en källarvägg utan någon pordrän? Att isolera källarväggarna är i första hand för att få bort fukt!
 
Laarsbandage:
Jag är numera i elfte timmen väl insatt i hur detta system fungerar eller inte fungerar. Jag tycker mig förstå att du är pordränkunnig och det är väl bra om du kan räta ut mina frågor då. Det finns inget system på marknaden där man har leran direkt mot källarväggen.. eller har jag missat något? Alla system på marknaden syftar till att transportera bort fukten ur/från källarväggen inte sant?

/B
 
Du sa ju att det viktiga var att man hade dräneringen under platta(vilket är helt riktigt) och att isolera under mark var bortkastat. Så då antar jag att du menar att det går bra att lägga dräneringen i botten och sen återfylla med massorna man grävt upp vilket ofta är lera(om man är från götet). Eller vad menar du att man har emot husväggen istället om man inte tar pordrän skiva med duk eller befintliga massor? Skulle väl vara att varva med makadam hela väggen upp från botten, men det är ju ett jävla jobb!
 
Angående att det var bortkastat med isolering, Joel lade 2x100 mm runt sitt hus. Jag hade bara 100 mm pordrän vilket inte hade effekt på min elräkning. Kanske ger 200mm bättre värden? Men är det ekonomiskt försvarbart med den besparing man får? Min tes från börja var att pengarna gällande isoleringen kommer bäst till sin rätt uppifrå och ned på huset. Den håller jag fast vid tills jag ser data på motsatsen.

Nej runt dräneringsröret skall man ha tvättat grus/makadam som sedan omgäras av en duk som hindrar smuts utifrån att komma in i dräneringen. Oavsett system måste man separera röret från uppgrävt markmaterial så inte smuts blockerara systemet. Jag tänker inte föreslå något specifikt system men det finns alternativ att välja på där ute där man kan använda det uppgrävda materialet igen (även lera) till återfyllnad. Då får man dessutom en helt säker vägg gällande fukt utifrån. Värt att beakta även i Götet som förövrigt är en fantastisk plats.

/B
 
Allt du har skrivit om dräneringsröret är rätt, men jag bara undrar vad du tycker att man ska ha på väggarna för att skydda från fukt? Det går jättebra att fylla med befintliga massor(leran) bara du har pordränen mot väggen med duk som skyddar!
 
jag isolerar sockeln på mitt utbygge med 100 mm Ignucell, grymt praktiskt att låta dränskivan gå hela vägen upp. Sedan får jag ju bättre innerutrymme med tanke på att jag låter fasaden "hänga ut" över isoleringen på sockeln.
 
Alternativen till pordränet eller liknande produkter är en plastmatta med knoppar inåt som skydd direkt mot husväggen. Fukten från källare/ytterväggen går i ångfas genom väggen och träffar mattan. Då kondenseras fukten till droppar på mattan som rinner ned till dräneringen längs ned. Principen är alltså densamma gällande fuktvandringen. Sedan på mattans utsida valfri cellplastprodukt som skydd för de massor du sedan fyller på med. En duk som filtrerar mot smuts ovanpå detta innan återfyllnad så är saken biff. Ett hundraprocentigt skydd för din grund utan att behöva vara orolig för inträngande/tryckande vatten under din levnad.

Gällande pordrän så går det bra så länge du inte har vatten som tränger, trycker mot din pordränprodukt eller liknande. Då måste du lägga en tät matta utanpå som leder bort vattnet. Inte en 100%-ig lösning, eller vad tycker du?

/B
 
Hur tänker du nu Blåtand? Allt eventuellt vatten som "tränger" eller "trycker" på rinner ju rätt ner i pordränskivan ner till dräneringen. Det är ju det som är meningen! Det går bra att ha plattonmatta som du nämnde, men då får du inget isolerande mot källarväggen om du då inte isolerar utsidan som du nämnde, men då stannar mycket vatten på dessa isoleringsskivor istället för att dräneras bort som pordränen hade gjort. Det märks att du inte har erfarenhet inom området!

Se länk för att lära dig
http://www.pordran.se/pordranskivan/teknisk-beskrivning
 
Mitt resonemang bygger på ett felaktigt påstående att isolering runt ditt hus skulle ha någon märkbar effekt i samband med dränering/fuktsäkring utifrån. Varför då sprida denna missuppfattning?

Vet inte om jag missuppfattar dig men du tycker att jag sprider felaktigheter om isolering av källarväggar. Du bygger ditt resonemang på något som hänt (ej hänt) i ditt hus. Det innebär inte med automatik att andra har samma upplevelse och jag kan inte se problematiken med att sprida mina erfarenheter.

Vi är ju några på detta forum som gjort liknande resor. Min reaktion på ditt inlägg var att du skrev att det som sista åtgärd är läge att isolera/fuktsäkra om man inte är nöjd med elräkningen (vem är nöjd med den:x). Det bör betyda att du trots allt tror att det finns någon form av vinst i detta. Att inte isolera när man ändå har det uppgrävt känns ju hål i huvudet. En sak vi kan vara säkra på är att elen inte blir billigare.

Jag kan delvis hålla med dig om att det kanske inte är en primär uppgift att gräva upp och isolera om man har ett gott fuktskydd och en fungerande dränering. Helt riktigt finns det andra ställen på ett hus som är viktigare ur energi synpunkt.
Mina erfarenheter bygger på begynnande fuktproblem, dåligt anlagd dränering m.m.
Mitt källarklimat har blivit betydligt bättre och jag säger också "better safe....."

Jag har tak och fönster kvar och önskar också jag var i Joels skor...:S
 
Larsbandage:
Kalla mig gärna okunnig men det är hart när omöjligt att få relevanta svar på frågor här eller kalla data på någonting om denna produkt! :@ Och du har fel gällande vårsmältning, vatten tryckande mot grund. Fuktspärrsteknik har beskrivning av två olika alternativa system beroende av vattentryck mot huset. Ett där man använder denna eller liknande typ av skiva och ett med matta när du vill ha ett fullständigt skydd utifrån. Platon har bara ett system. Matta först och sedan en räfflad isolerskiva utanpå för dem som nu vill återfylla med befintliga massor och för att vatten skall kunna rinna av. Också detta ett fullständigt skydd. ;)

Du hänvisar till pordräns hemsida via länk där bild beskrivning ger gällande att det skall vara 2x100 mm runt huset. Är det detta system med 2x100 mm produkten är typgodkänd för? :O Runt min kåk satt "van, erfaren" firma jag anlitade förra hösten 1x100 mm. Jag har ett gäng referenser som tur är som jag även skall kontakta om så är fallet och kolla om även de bara har fått 1x100 mm. Kan du komma med någon relevant info gällande detta mottages det tacksamt eftersom jag skydsamt måste dra i dessa trådar medans tid är.

Jasse64
Jag var övertygad om att isolera under marken var en bra idé även om bygghandeln sade att det var onödigt. :x Därför var jag efter att även läst i detta forum trygg i min investering förra hösten. Min erfarenhet av detta material är att det inte har någon effekt alls gällande den isolerande funktionen i min klimatzon i alla fall. Ett alternativ kan ju vara att firman jag anlitade eventuellt gjorde ett fuskjobb hos mig. :( De satte som jag beskrivit bara 1x100 mm runt mitt hus. Detta gör mig oxå orolig då jag inte litar på att jag inte får inträngande fukt utifrån då materialet transporterar vatten åt alla håll inser jag nu. Tyvärr hittar jag inga garantier eller produktinfo och får inte heller någon hjälp på företagets (pordräns) hemsida med detta. Allt är väldigt vagt.. Finns det någon som har data om detta så mottages det tacksamt! d^_^b
 
Varför ska man välja platon med isolering utanför istället för pordrän? Det blir ju dubbel jobb! Sätt pordrän direkt istället så har du båda funktionerna med en gång. Pordrän rekommenderar 2x100, men jag har varit med på jobb där vi använt 1x100 och det har räckt. Det beror nog på förutsättningarna.

Nu undrar jag vad du menar när jag har fel med vattentryck mot grund? Eftersom pordrän är dränerande kommer ju allt vatten rinna ner till dräneringen.

"Platon har bara ett system. Matta först och sedan en räfflad isolerskiva utanpå för dem som nu vill återfylla med befintliga massor och för att vatten skall kunna rinna av."
Vart tar detta vatten vägen? Och vad är det för isoleringsskivor? Dränerande? Vattnet blir ju stående i dom annars.
Tycker du inte det är bättre att använda en skiva med två funktioner istället för att först sätta en matta och sen behöva sätta isolering? Blir ju dubbel jobb!
 
Vattnet är väl tänkt att det ska rinna ner till dräneringen precis som med pordrän och liknande, sen är det inte lämpligt med pordrän/isodrän när det är leriga jordar då det förkortar livslängden med att sätta igen porerna i de skivorna.
Man får anpassa efter förutsättningarna helt enkelt.
 
  • Gilla
Andreas 71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.