Hej! Jag ska leda in vatten och värmekabel i mitt fritidshus på plintar, hur göra? Enligt Säker Vatten ska man ju ta in vattnet i en innervägg en bit upp på väggen, det går att göra så men jag tvekar i och med att jag vill kunna byta rör om de fryser sönder (huset ska kallställas, med vattnet avstängt, men OM)

Kan man i stället ta in vattnet via golvet på något bra sätt? Eventuellt om man gör en rörslits (heter det så?:rolleyes:) Alltså någon slags sarg i golvet där röret kommer in? Hur konstruerar man en dylik?

Eller kan man sätta ett vanligt avloppsrör rakt genom golvet (med uppstick) och dra värmekabellindad prisol genom och sedan fylla med isolering? Eller blir det brandfara med värmekabel (max 65°)?

Kopplingarna blir alltså: PEM ur marken(värmekabel runt), adaptra till prisol under huset (värmekabel runt), prisol in i huset.

Någon?
 
Säker vatten är ingen lag bara rekommendation. Jag tycker iden med avlopssrör inte låter så dum. Då får ju rörirör
 
Kan du inte dra in ett kulvertrör då? Isolerade PEX-rör finns på Rinkabyrör för ca 200kr/m (http://www.maxitherm.se/). När jag drog in vatten i ett hus med torpargrund lade jag först en bit 200mm vägtrumma av plast som jag sedan trycke in kulvertledningen i. Kom upp i en typ garderob på lämpligt ställe i huset. Skulle det bli läckage så funkar trumman samtidigt som avrinning samt att det är lätt att byta rör i framtiden eller mata med något nytt. Jag fick först också tipset av en gammal rörkrökare att lägga värmekabel med egenhändigt isolerade prisolrör, markisolering mm, men när man tittar vidare på arbetsinsats, kostnad och resultat så gjorde jag med facit i hand helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.