Mikael_L
Skit !
Jag har planerat om, jag sätter tak först sen vägg-gips. :S

Finns det något trevligt knep att ta till om jag har en hög på drygt 50 st gipsskivor som alla ska kortas ca 1 cm? (på kortänden alltså).
 
Mikael_L skrev:
Skit !
Jag har planerat om, jag sätter tak först sen vägg-gips. :S

Finns det något trevligt knep att ta till om jag har en hög på drygt 50 st gipsskivor som alla ska kortas ca 1 cm? (på kortänden alltså).
Jag har en gipsskärare som klarar från 5mm till 12cm, kanske kan vara något att införskaffa. Den skär båda sidorna samtidigt plus att snittet blir spikrakt.

Fick min på en gyprocvisning för en massa herrans år sedan så vet inte vad de kostar, men en googling ger säkert svar på det.

Lycka till.
 
Sänk såg med en gammal klinga så kapar du 5 skivor på en gång.
 
vojma skrev:
[länk]

Dock så är den ganska dyr och proffsen verkar inte tycka att den motiverar priset.

[länk]
Har provat bladerunner och gillar den inte. Ska ta en bild på min gamla trotjänare i kväll, för hittade inget nyttigt när jag googlade, finns nog inte kvar på marknaden.:O
 
Den var inte heller billig...
 
1cm är för lite för att det ska bli bra med kniv; det går inte att bryta av hela längden. Cirkelsåg 4-5 åt gången och bunta ihop dom med tvingar skulle jag köra på. Dammigt lär det bli!
 
Mikael_L
Ja men det kanske får bli cirkelsågsmetoden då, i värsta fall.
En gipskniv för tusenlappen går ju bort. Då köper jag hellre en sänksåg till och har en ful och en fin. :)
 
Mikael_L
Jag funderar på ifall jag skulle kunna göra någon slags brytgaffel.
Två 120cm långa reglar eller plankor pbs om en remsa 13-14 mm spån eller plywood.
Reglarna sticker ut 1 cm utanför plywooden.

Tryck in skivan i gaffeln (fast egentligen tvärtom då, givetvis), ritsa hårt pbs med reglarna som stöd, bryt av.
 
Jag skulle nog satsa på att bryta, cirkelsåg kommer att damma något enormt och gips sätter igen dammsugaren direkt.

Annars tar det inte så lång tid med en fogsvans, det är ju inget krav på finish heller.
 
vojma skrev:
Den var inte heller billig...

N blir ju en selma för varje skiva om man aldrig ska använda den igen.:rolleyes:

Men som sagt, fogsvans och två tvingar verkar ju vara det mest effektiva, en sänksåg till 50 skivor gips, dammar som sagt ganska rejält.:)
 
Skär med gipskniv på både över och undersidan och ha nåt hårt (förslagsvis gipskniven) i handen och bryt av.
 
Jag röstat på en gamal fogsvans. Det blir billigt och går fort, bara åka och handla allt annat tar ju också tid.
Så det¨är bara att börja såga. du är färdig på 20 minuter. lycka till
 
Varför planera om, sätt taket sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.