Hej!

När man läser finjas beskrivning till "finjagaraget" så anger dom att man lägga asfaltspapp under första laget leca (mot sulan) som glidskikt. (sid 8 i .pdf)http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4011-1.pdf
Samma sak står i Per Hemgrens bok "Bygga grund" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153433076 (sid 85)
fast där är den benämnd "grundpapp i förekommande fall"
Men när jag pratat med hantverkare så får jag olika bud om det behövs eller ej. Samtidigt så är de inte av samma åsikt när det kommer till anledningen att använda glidskikt (finjas benämning) eller grundpapp (Hemgrens benämning) under väggen.

Vad säger den samlade expertisen här om grundpapp/glidskikts vara eller icke vara?
Ska man ha det eller ej ? Om man ska ha det, varför? Om man inte ska ha det eller inte behöver det, varför inte?

Förhindra att fukt sugs upp i väggen? Förhindra sprickor i puts mm. p.g.a. rörelser mellan vägg/ grundsula ?
 
Pappen har två funktioner:
1 att vara kapilärbrytande så att fukt inte kan sugas upp i vägggarna
2 Att styra så att ev. sprickbildning sker vid glidskiktet.

om plattan är helt fuktfri återstår att styra sprickbildning. Btg och murverk kan röra sig olika (framförallt nygjutna plattor) Sprickan sker i 9 fall av 10 ändå i materialskarven. Slutsats: Det kan gå bra utan glidskikt, men man kan få fuktproblem eller att sprickor kryper upp på väggen.
 
Syllpapp som borde funka att lägga under första leca lagret mot plattan hittar jag hos Byggmax på länken http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17060.aspx . Men jag behöver bredare papp till mina 250mm breda lecastenar. Skulle det funka lika bra med att "remsa upp" en rulle takpapp med kniven till lämplig bredd? typ YAM2000 eller den lite dyrare YAP 2200 ?? vad tror den samlade expertisen?? Vad är kravet på Glidskiktet / Grundpappen ?? Cheapy har grundpapp i rätt bredd LÄNK men jag har inget cheapy varuhus nära där jag bor...
 
Lägg två remsor syllpapp bredvid varandra istället!
 
Jag har syllpapp under min lecavägg mot isolerad betongplatta. Det ska vara ett glidskikt. Jag har för mig att jag har läst precis samma sak om glidskikt på Webers hemsida i deras byggbeskrivning för Lecabyggt garage.
 
Ring en riktig bygghandlare, de har bredare syllpapp så slippre du kladda med dubbla eller skära!
Jag köpte på en XL-bygghandel.

Mvh
Thomas
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd. Vi har klarat oss bra utan glidskikt i carporten, men har undrat tidigare om detta med syllpapp mellan platta o första murskiftet.

För en novis låter det ju vansinnigt, bruket får ju inte fäste på både platta o lecablock? Lägger man verkligen bruket (liggfog) ovanpå pappen? Ursäkta en säkert väldigt dum fråga.
 
I mitt fall så slutade det med att jag slopade glidskiktet och murade direkt på plattan med bruk bara i liggfog och utan i alla stötfogar. Alla lager därefter strängmurades med murarlåda och utan stötfogar. Det är 7 år sedan nu och ännu inga sprickor eller liknande iallafall.


(peppar-peppar ta i trä) :rolleyes:
 
  • Gilla
jespersteen89 och 1 till
  • Laddar…
Massor av armering i väggarna är också ett sätt att minska risken för sprickbildning.
 
  • Gilla
ejs-hamr
  • Laddar…
A
A Alko skrev:
Lyfter en gammal tråd. Vi har klarat oss bra utan glidskikt i carporten, men har undrat tidigare om detta med syllpapp mellan platta o första murskiftet.

För en novis låter det ju vansinnigt, bruket får ju inte fäste på både platta o lecablock? Lägger man verkligen bruket (liggfog) ovanpå pappen? Ursäkta en säkert väldigt dum fråga.
Har bara ett skift så papp funderade jag aldrig på en gång .
murningen står på albabalk så materialet är ju samma också så sprickbildning därför är ingen risk , fukt borde rimligtvis tas bort med dränering (har inte haft synlig fukt av kapillärsugning)sen är en modern variant av syllpapp lagd på lecaskiftet
 
mickesundström skrev:
Har bara ett skift så papp funderade jag aldrig på en gång .
murningen står på albabalk så materialet är ju samma också så sprickbildning därför är ingen risk , fukt borde rimligtvis tas bort med dränering (har inte haft synlig fukt av kapillärsugning)sen är en modern variant av syllpapp lagd på lecaskiftet
Ok, exakt samma i mitt fall (och utan vare sig papp eller dubb) , alltså: Alba-balk och bara ett skifte leca ovanpå. Och dränering runtom.
 
A Alko skrev:
Lyfter en gammal tråd. Vi har klarat oss bra utan glidskikt i carporten, men har undrat tidigare om detta med syllpapp mellan platta o första murskiftet.

För en novis låter det ju vansinnigt, bruket får ju inte fäste på både platta o lecablock? Lägger man verkligen bruket (liggfog) ovanpå pappen? Ursäkta en säkert väldigt dum fråga.
Om överkanten är utförd med toleranser enl Lecas anvisningar kan man enl Leca mura direkt utan bruk för första skiftet. Om detta råder bland hantverkarna olika meningar men jag tror på Leca betr krympning mm.
Det jag undrar mer om är om en tjockare syllpapp duger som lufttätning eller om man måste putsa av överytan med cementbruk, max 6 mm enl Leca. Pappen bör väl täta?
Jag har samma problem som alko med murning på Alba mot gjuten btg-platta men trots att mur och Alba är samma material så skall det dit glidskikt enl Lecas anvisningar.
 
Dags att lyfta den här gamla tråden. Det kanske finns nya kunskaper här på forumet ;)
Vi ska snart gjuta platta som hamnar under mark på ena sidan, där vi ska mura med leca upp till en bit ovan mark före vi återfyller bakom.
Jag har precis som tidigare skrivare funderat på syllpappen. Lägger du en syllpapp & murar direkt på den, så finns det ju inget som håller muren på plats :thinking:
Vi ska inte mura innerväggarna utan det blir stålreglar, & dessa limmas nog eftersom vi lägger golvvärmen överst i plattan.
Ska verkligen ytterväggen "flyta" på plattan ?
 
människa människa skrev:
Dags att lyfta den här gamla tråden. Det kanske finns nya kunskaper här på forumet ;)
Vi ska snart gjuta platta som hamnar under mark på ena sidan, där vi ska mura med leca upp till en bit ovan mark före vi återfyller bakom.
Jag har precis som tidigare skrivare funderat på syllpappen. Lägger du en syllpapp & murar direkt på den, så finns det ju inget som håller muren på plats :thinking:
Vi ska inte mura innerväggarna utan det blir stålreglar, & dessa limmas nog eftersom vi lägger golvvärmen överst i plattan.
Ska verkligen ytterväggen "flyta" på plattan ?
Tyngden bör ju hålla på plats. Tgg till min kommentar ovan. Jag har ren murhöjd på 2,7 m och Lecaelement med bilen ovanpå. Eftersom väggen är 9,4 M lång med jordtryck nästan ända upp, har jag monterat en avstyvande 60 cm tvärvägg på ~ mitten med ett vinkeljärn på bottenplattan.
 
  • Gilla
Hampusjacobsson
  • Laddar…
Finja skrev så här:

Ytterväggen som skall återfyllas emot måste förankras i plattan. Antingen med hjälp av en klack som förhindrar att väggen flyttas inåt eller genom att väggen ”dubbas” fast i plattan med hjälp av vertikala armeringsjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.