Hej!

Slipade golvet tidigt 2010. På fakturan fick man välja om man ville betala hela summan alternativt en lägre summa med ROT-avdrag. Eftersom det tillkom en administrativ avgift på 395 kr vid ROT så betalade jag in hela beloppet och tänkte därför göra avdraget själv. Men nu när jag ska deklarera ser jag att det inte längre är tillåtet att göra på detta sätt.
Vad tror ni, har jag någon chans att få dessa pengar? Och hur?
 
jonitz skrev:
Hej!

Slipade golvet tidigt 2010. På fakturan fick man välja om man ville betala hela summan alternativt en lägre summa med ROT-avdrag. Eftersom det tillkom en administrativ avgift på 395 kr vid ROT så betalade jag in hela beloppet och tänkte därför göra avdraget själv. Men nu när jag ska deklarera ser jag att det inte längre är tillåtet att göra på detta sätt.
Vad tror ni, har jag någon chans att få dessa pengar? Och hur?
Möjligheten att själv ansöka om ROT försvann väl förra årsskiftet? Så det är nog tyvärr kört.
 
Ja från skatteverket kan jag glömma pengar. Tänkte från företaget, men det är väl knappast värt besväret att bråka om detta.

Kan jag istället använda detta för avdrag när jag säljer lägenheten? Eller är det bara materialkostnader som man får dra av för då?
 
Sedan tycker jag att man skall välja bort firmor som tar ut adm. avgifter.
 
jonitz>Hmm, du kan inte bråka med företaget om det eftersom ni gjorde ett avtal.
Däremot bör du kunna dra av detta vid försäljning av lägenheten så det blir nog samma summor ändå i slutänden.

hempularen>395:- kanske är lite häftigt men det är definitivt ett merarbete med ROT.

/Kent
 
Alternativet till adm. avgift är ju att de lägger på timdeb för att hantera det.
Det är bara att inse att ingen vill jobba gratis och det tar mer tid att administrera ett rot-avdrag.
 
det tar mig max 5min med fakturering och inskick till skatteverket, jag tar inget extra för det
 
nino skrev:
det tar mig max 5min med fakturering och inskick till skatteverket, jag tar inget extra för det
I det enskilda fallet ja, men alla dom ggr folk ber att få återkomma med fastighetsbeteckninen, vem rotavdraget ska stå på, övriga diskussioner kring avdraget, för att inte tala om tiden om man nu skulle fått fel uppgifter......
 
pappskallen skrev:
I det enskilda fallet ja, men alla dom ggr folk ber att få återkomma med fastighetsbeteckninen, vem rotavdraget ska stå på, övriga diskussioner kring avdraget, för att inte tala om tiden om man nu skulle fått fel uppgifter......
Ta alla uppgifter innan du påbörjar jobbet. Efteråt kan det vara precis omöjligt.

När det gäller ROT-jobbet så kan ju TS bara kontakta firman och be dem skicka in ansökan och när pengarna kommit in kreditera beloppet. Med den väl tilltagna avgiften så kan de nog stå till tjänst med lite extra besvär kan man tycka.
 
pappskallen skrev:
I det enskilda fallet ja, men alla dom ggr folk ber att få återkomma med fastighetsbeteckninen, vem rotavdraget ska stå på, övriga diskussioner kring avdraget, för att inte tala om tiden om man nu skulle fått fel uppgifter......
Jag tar alla uppgifter innan arbetet påbörjas, skriver det på kontraktet, ber dem läsa allt och återkomma om det inte stämmer.

Fungerat klockrent förutom en gång när en gammal lärarinna påstod att hon ägde huset, men det visade sig att det stod på hennes man, som dessutom var senildement. Men snälla människor på skatteverket gav mig alla uppgifter så det löste sig väldigt smidigt.

Ps: Tar inte betalt för de extra minuterna heller. Ds
 
barajag skrev:
Ps: Tar inte betalt för de extra minuterna heller. Ds
Det var ju snällt av dig.

Själv tar jag betalt för vart enda minut jag arbetar (på ett eller annat sätt). Varför skulle jag inte göra det?
 
RobZombie skrev:
Det var ju snällt av dig.

Själv tar jag betalt för vart enda minut jag arbetar (på ett eller annat sätt). Varför skulle jag inte göra det?
Det finns ju mer än ett sätt att göra det där på. I den verksamhet som jag förestår tar vi varken fakturaavgift eller extra avgift för ROT-byråkratin. I en annan verksamhet som jag också bedriver tar vi inte betalt för emballage (lastpallar etc.).

Olika modeller - ingen är mer rätt eller fel. Allt beror på hur verksamheten i övrigt ser ut. Har man många småjobb så bör man kanske ta ut lite avgifter för att täcka overhead. Har man längre jobb (stora pengar) så tycker jag det känns lite kymigt att lägga på någon hundring i fakturaavgift.

Har hört en siffra någon gång - 200 kronor - kostar det för ett företag att behandla en (ingående) faktura. Det finns ett examensarbete jag hittade på webben för ett tag sedan där dom i detalj tittat på detta. Jag tror att man som företagare måste ställa den kostnaden mot intäkten från jobbet.

Som kund bör man inte heller bli förvånad eller besviken om man får vara med och betala för byråkratin om man köpt ett mindre arbete, detta är trots allt mest rättvist. Skulle man baka in det med x antal procent på timdebiteringen eller materialet vore det väldigt orättvist mot de kunder som köper stora volymer.
 
Har hört en siffra någon gång - 200 kronor - kostar det för ett företag att behandla en (ingående) faktura. Det finns ett examensarbete jag hittade på webben för ett tag sedan där dom i detalj tittat på detta. Jag tror att man som företagare måste ställa den kostnaden mot intäkten från jobbet.

hmm fast de glömde ta med i beräkningen att utan faktura inget betalt..och det finns en viss anledning till att det finns marginaler mellan kostnad och utpris..
 
Locke skrev:
Ta alla uppgifter innan du påbörjar jobbet. Efteråt kan det vara precis omöjligt.

När det gäller ROT-jobbet så kan ju TS bara kontakta firman och be dem skicka in ansökan och när pengarna kommit in kreditera beloppet. Med den väl tilltagna avgiften så kan de nog stå till tjänst med lite extra besvär kan man tycka.
Exakt hur skall det gå till för att uppfylla skatteverkets krav? Arbete, fakturering och betalning är ju gjort ifjol.

/Kent
 
Ja, då är det kanske i sista stund. Du får kolla reglerna på Skatteverkets hemsida. Det finns angivet hur lång tid man har på sig. Om jag inte minns fel så räknas det från när arbetet slutförts. Har det gått för lång tid får du väl be entreprenören slå i en sista spik och skicka en slutfaktura på ROT-avgiften. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.