Hej,

Jag har en yta ca 1000m2 nere vid vattnet som muddrades förra våren.
Där jag skulle vilja få en gräsmatta.
I massorna som las upp på land så fanns en hel del vass som nu verkar
stormtrivas. (Det är alltså vassen som finns på land jag vill bli av med)
Hur får jag bort dessa på bästa och mest ekonomiska sätt?
Roundup som jag läset en del om verkar inte säljas längre och kanske inte är
det mest miljövänliga.
Och ogräsättika verkar kosta en slant om det stämmer med 5l/25m2.

Mvh
Lancer
 
Vassen trivs därför att området är vattensjukt. Vill du anlägga gräsmatta måste du därför dränera. 1000 kvm gräsvall med underlag anlägger du knappast manuellt. Resonera saken med någon pålitlig entreprenör.
 
På landstället har vi en skarp gräns mellan vass och gräs och vad jag vet har ingen någonsin gjort något annat än att klippa gräset/vassen. Gräset mår bra av att klippas ofta, vassen mår dåligt av det. Jag tror faktiskt det räcker.
 
Allt beror förstås på förutsättningarna. Flacka stränder brukar bli mer sumpiga än branta. Och har man fastare markförhållanden klarar man sig bättre än med lös mylla direkt intill sjökanten.

Dessutom skulle man kunna tillägga att övergången mellan fast mark och gräsmatta inte nödvändigtvis MÅSTE vara skarp. Varför inte gynna en zon av strandväxter? Det finns mängder av dekorativa sorter som pryder sin plats.
 
Redigerat:
Det verkar som om det varma vädret gjort sin del. Ett mindre ökenlandskap har det blivit. (grovplanerade det med traktor och ett armeringsnät). Ska prova att så nu iaf, och försöka hålla gräset kort dvs om det växer nåt...
Vass har jag annars gott om och kommer behålla det i tomtgränserna =)

Tack för tipsen
Lancer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.