Jag har ett gammalt växthus där några rutor är spruckna och några fattas helt efter diverse stormar. Dessutom har jag två små barn och kombinationen glasrutor och barn känns inte särskilt lockande. Därför funderar jag på att byta ut allt glas mot plast istället. Går det att byta rakt av eller måste jag ändra något på stommen som ju är anpassad till glas? Och hur mycket dyrare blir det med plast (och vilken sorts plast passar bäst?)
 
Vet inte vad kostnaden blir men en hel del dyrare med plast än glas.
Det som kan bli svårt är hur du ska fästa plasten i en stomme som är gjord för glas.

Ska man lägga pengar på det så hade jag nog valt att montera säkerhetsglas istället för vanligt 3mm fönsterglas. Behöver ju inte byta alla utan byt den sida som kommer att vara utsatt för ungar och kanske eventuellt bollspel..
 
Jag tror alla sidor kommer utsättas lika mycket, det står väldigt öppet i trädgården. Kollade vad kostnaden skulle bli för isolerplast från willabgarden och det blev närmare 5000... får se vad jag gör med det, vore det inte för att det står på en stor gjuten sockel hade jag nog tagit bort det helt.
 
Kolla vad dom tar för säkerhetsglas till det..
Och ring även en glasmästare i din närhet och fråga vad du kan få glaset för där.. skulle tro att det kostar en bråkdel mot vad willab ska ha.
 
Där jag köpte mitt växthus kostar 6 millimeters kanalplast 200 kr/kvm (dyrt!), men då får man den skuren till valfri storlek. Och köper man mycket, kan man ju alltid pruta 30%. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.