Tänker lägga in en plastmatta i allrummet på övervåningen. Ungefär 22 kvm. Underlaget golvspånplatta 22 mm. Ingen borttagning av gammal matta. Har fått ett kostnadsförslag på 17 700:- varav 10 000 arbetskostnad. Med ROT-avdrag blir det totalt 12 700:-. Har egentligen ingen aning om vad ett sådant jobb kan kosta. Är det en rimlig kostnad?
 
Så mattan ska limmas på den befintliga mattan?

Nu vet jag inte förutsättningarna. Men räknar jag med spelrum så tycker jag inte detta ska ta mer än max en dag. Och då kan man nog ta lite extra frukost och lunch ´samt kaffe som du bjuder på kl 14 (uppskattas)

hur brett och långt är rummet? Räcker en 3 metersbredd eller räcker 4 meters bredd?

Be specifikt om vad de ska göra och det skyndar allt på om man är hemma när arbetet utförs. Om man inte stör och frågar en massa onödigt hela tiden.

Be, som jag ofta brukar säga, om att få det löpande om det är så ett så simpelt jobb som det låter som.

Fantiserar också om att detta är ett fyrkantigt rum, där det bara är att rulla ut. Spalje, skåp, burspråk och andra ting som kvartstav? List? Spelar ju också roll i tid och pris

Räcker 4 metersbredd är det ju bara att rulla ut mattan, renskära vid sidorna, vika upp till hälften, limma, trycka luften, detsamma med andra sidan. Klart.

10000 kr får jag till ca 20 timmar med en timpeng på 500. Det verkar absurt (utan att veta förutsättningarna)
 
Redigerat:
Jag tycker det låter som en rimlig kostnad. Något i överkant kanske. Men det beror ju givetvis på förutsättningarna som Fliken skriver samt vilken plastmatta du ska ha då även dessa kan variera i pris. Är det ENDAST läggning av matta skulle jag tippa på att jobbet tar 2-3 timmar + resa och lite annat smått o gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.