Har låtit en entreprenör göra en tillbyggnad till vårt hus, och anlitat en kvalitetsansvarig (KA) för projektet. I uppdragsbeskrivningen ingår att KA ska sammanställa dokumentation för begäran om slutbevis.

Vid byggsamrådet, där KA deltog, specade kommunen vilka handlingar som krävs för slutbevis. KA dyker inte upp på slutbesiktningen (maj), och hörs inte av under resten av året. Mer än ett halvår senare (januari) skickar KA faktura för sitt arbete, och jag kontaktar kommunen för att kolla om allt är klart för slutbevis. KA har skickat in sina handlingar, men två dokument saknas, varav jag råkar ha det ena. Dock saknas ett protokoll (luftflödesprotokoll). När jag uppmanar KA att kontakta entreprenören för att få tag på dokumentet som saknas, svarar han att detta är en sak mellan mig och entreprenören. Jag har försökt få tag på protokollet via entreprenören, utan framgång hittills.

Jag har bestridit KAs faktura eftersom han inte slutfört sitt uppdrag, och nu hotar han driva det vidare eftersom han inte anser det vara hans fel att dokumentet saknas.

Några frågor:

Gör jag rätt att hålla inne med betalningen? Jag tycker det är KAs fel att dokumentet inte finns framme, eftersom han inte dök upp på slutbesiktningen, inte verkar ha gjort några ansträngningar att få fram de dokument som krävs, och dröjt mer än ett halvår med att lämna in (ofullständig) dokumentation till kommunen.

Vems ansvar är det att i snart ett år i efterhand jaga runt bland entreprenör, underentreprenör, besiktningsman för att får tag på ett protokoll som saknas? Givet att det ingår i KAs uppdrag att sammanställa dokumentation tycker jag att det verkar rimligt att KA gör detta?

Om protokollet inte går att hitta, och kommunen fortsätter vägra slutbevis, antar jag att en ny intrimning av ventilationen kan bli aktuell. Vem ska stå för den kostnaden?
 
Nja, KA brukar nog kräva in dokumenten av byggherren, som i sin tur får kräva in dom av entreprenörerna. Eftersom du är byggherre ska du fixa fram protokollet.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Nja, KA brukar nog kräva in dokumenten av byggherren, som i sin tur får kräva in dom av entreprenörerna. Eftersom du är byggherre ska du fixa fram protokollet.
Instämmer.

Dessutom kan KA, eftersom du inte betalar fakturan, avregistrera sig som ansvarig på kommunen.
Då måste du också jaga fatt en ny KA samtidigt som du får jaga fram gamla papper från entreprenörerna.
 
Jag är inte ett dugg förvånad. Så här har dom 2 KA jag haft vid två olika byggnationer betett sig. En räkning har kommit fort som ögat men något arbete har knappt utförts som överenskommet. Den sista har jag inte betalt någonting till med hänvisning till (icke) utfört arbete. Att han hotar att driva det vidare stör mig inte ett dugg. Han har ju inte slutfört sitt arbete.
Tyvärr är det ju ens eget intresse att få ett slutbevis så det enda man kan göra är ju att ta reda på dom dokument som krävs.
 
Vilka konsekvenser kan det rent praktiskt få att man inte fixar så man får slutbeviset?
 
per_nordlund skrev:
Vilka konsekvenser kan det rent praktiskt få att man inte fixar så man får slutbeviset?
Bygglovet förfaller efter ett antal år om det inte är slutfört och lär ju det "halvfärdiga" bygget bli ett svartbygge.
 
OK,
men låt oss säga att hälften av entreprenörerna går i kånken och upp i rök innan man hunnit samla in de checklistor etc som ska in. Finns inget sätt att komma runt det normala sättet att göra om det inte längre är möjligt?
 
Men ett luftflödesprotokoll kan du väl ordna i efterhand? Kostar väl lite att ta dit nån som mätar men den räkningen kanske du och entreprenören kan komma överens om? Personligen skulle jag hellre fixa fram det som saknas än vara besvärlig och riskera att KA:n drar sig ur eller att inte få något slutbevis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.