I Jänkarlandet USA bla.. så kör dom men ganska udda byggteknik jämfört med oss i svedala idag. Varför slopar vi tex kortlingarna i dagens väggregelstommar bla..? Hårdare virke har dom med....:x
 
Tuffare väderförhållanden kan vara en orsak.
 
Ola78
injonil skrev:
Tuffare väderförhållanden kan vara en orsak.
Ligger något i det. Jag fick förklarat för mig att tekniken med att lägga Osb eller plywoodskivorna ner och sedan gipsen stående kom från det stora landet i väster, anledningen var visst att det skulle vara mer jordbävningssäkert för husen om man gjorde så. Hela skivskiktet blev som en enda stor kryssfanerskiva och på så sätt mer vridstyvt. Är det någon mer som hört detta, låter inte otrolig i alla fall.
 
Ja det skadar ju aldrig med att överdimensionera ett bygge med grövre regel dimensioner eller extra kortlingar, det blir ju bara en stabilare konstruktion. Jänkarna e ju inte så dumma ibland ändå :)
 
Hur menar ni utan kortlingar?
Mitt första fritidshus byggde jag med kortlingar mellan stående reglar men sedan 1980-talet har jag i stället satt liggande 45x45-reglar vågrätt utanpå stående reglar. Därmed får jag samma stabilitet, det går det fortare men framför allt får man 45 mm isolering utanpå stående reglarna förutom där de korsar.
Mitt nya bostadshus byggde jag med 22 stående fasadpanel, luftspalt, 9 utegips, 45x45 c 60 liggande , 45 mineralull, 45x165 c 60 stånde, 165 mineralull, 0,2 åld.b.folie, 17råspont, 13 gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.