Jag har en braskamin och har sedan byggt ett kanalsystem av delar ifrån PAX/Myson för att flytta den varma luften till bla köket.
Tyvärr får jag inte den effekt jag vill ha.
Är det någon här som byggt något liknande som skulle kunna ge mig lite tips?
En fundering jag har är att om jag sätter på köksfläkten (och suger ut luft) så ersätts den luften av varmare luft och vips får jag den effekt jag vill ha. Kan det stämma?
Är det någon som har anlitat en ventilationsfirma för konfultation för denna typ av problem?

Mvh
 
svårt att svara på när man inte kan se hur du har konstruerat det..brukar funka bra om man använder sig av en 100mm kanalfläkt för en mindre anläggning
 

Så här ser det ut. Ganska nöjd med min ritning :)
Kamin ---------rör--------fläkt----------I----------rör---utblås
I
r
ö
r
utblås
Ni som byggt liknande system har ni isolerat kanalerna? De går inne i huset och således inte på vinden eller liknande.
 
Hej,
Jag har jobbat lite med att förflytta värme genom diverse kanaler och fläktar.
Det man skall tänka på är att om du flyttar luft från ett rum till ett annat, låt säga 90 m3 i timmen. 100 mm paxfläkt.
så skall samma mängd luft tillbaka till det ursprungliga rummet.
Finns det ingen öppning, vanligtvis dörröppning så kommer mycket lite luft att förflyttas.
Det är också lätt att det blir kortslutning, dvs stor del av den uppvärmda luften går närmaste vägen tillbaka till ursprungsrummet.
Det är då en fördel om den varma luften kan flyttas ända bort till andra änden av rummet.
För att kontrollera om du tappar mycket värme i dom oisolerade rören kan du kontrollera det med två termometrar.
Min erfarenhet är att man måste flytta ganska mycket luft för att det skall ha någon effekt.
Tänk på att du kan också flytta luften från det rum som är kallare till det varmare rummet. Då får då varm luft tillbaka returvägen.

Några tankar från mig,
/Johan
 
Hej Johan!

Kul att höra att någon annan sysslat med detta och visst blir man gråhårig ibland av allt tänkande... :)

Precis som du säger så måste man flytta en massa luft för att det ska funka. Jag har en fläkt som flyttar 160 m3 i timmen. Men då låter den en del både ifrån röret vid kaminen samt ifrån ventilerna. Har du satt på
ljuddämpare?
Funderar på att byta fläkt till en CK fläkt som kan flytta lite mer luft utan att gå på max varv. Har du några erfarenheter av dessa?
Har oxå läst att en ventil på rätt ställe kan göra underverk. Frågan är bara var ventilen ska sitta :)
Ska den sitta i det rum där kaminen är (den får tilluft utifrån) eller ska den sitta i tex köket som jag försöker få varmt.
Funderar på att sätta i ventiler vid taket så att överluften kan gå den vägen oxå.

Har du prövat att vända på systemet så att den kalla luften blåser in i det varma rummet?

Mvh
 
Hej
Har flyttat luft från kamin till hall samt ett rum.
Har du möjlighet att dra rör genom taket samt att sätta sugfläkten på vinden så är det bäst,låga ljud, du kan fördela luften som du vill
Mvh ;D
 
Hej Swede!

Jag bor i 1,5 plan så det blir inte bra med vinden. Tyvärr går bjälkarna tvärsöver rummen så jag fick lägga allt i takvinkeln dock genom ett gästrum där dörren är stängt.
Detta ska sedan kläs in när allt är klart.

Mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.