Har köpt granitkeramik av märket Bricmate (E36 Black).

Har satt 600x298 på väggarna och 148*148 på golvet.

Har hännu inte satt någon fog men upplever en konstig nyanskillnad på det som sitter på golvet och det som sitter på väggen. Plattorna på väggen har en härlig svart färg med skiftningar, ett visst djup i färgen elle lyster om man så vill. Plattorna på golvet upplevs dock som mörkgrå utan någon som helst djup eller lyster, mer som en grå död platta..

Detta beror inte på skillnad i färg på plattorna då jag upplever samma då jag lägger en väggplatta på golvet. Belysningen i rummet som är 5 m2 stor består av 5 st 20W spottar.

Det finns ingen hinna på plattorna, då jag upplever samma med en helt oanvänd platta. Torkar jag dock av plattorna framkommer både lyster och djup under den tid som plattorna är fuktiga.

Tittar jag på plattorna på Bricmates hemsida så har plattorna som ligger på golvet ett härligt djup och lyster, precis som mina plattor på väggen.

Är det ljuset och vinklarna som ställer till det, eller vad kan man göra?

Undrar

/PC
 
Skulle gissa att det är ljuset och reflektioner som gör det. Du kanske kan testa att ta in en annan lampa för att se om det skulle kunna göra skillnad? Om du upplever skillnad så är det förmodligen ljusreflektionerna som "fördärvar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.