Har problem med min bygganmälan.......
Håller på att bygga om garaget-förådet och vill ansluta det till huset..... blir en tullbyggnad på 5m2.... jag måste ha kvalitetansvarig mm mm.....
vet ej hur jag redovisar min energianvändning.......
Det finns redan en gjuten platta på 11,4m2- oisolerad..... skall förlänga den med 5m2 som jag isolerar med 300mm cellplast. den befintliga plattan isoleras med 100mm cellplast. 100 mm betong kommer ligga överst.
Väggarna vill jag regla upp med 45*220 regel sedan dubbel gipsad insida, utsidan kläs med utegips 28*70 sedan liggande fjällpanel....... fönster blir 3glas u-värde 1.2. Taket som bara lutar 4 grader byggs med limträbalk 66*315 samt 40mm luftspalt råspont 280mm lösull sedan gles 28*70 sedan något innertak......
vad blir u-värdet på min konstruktion, samt energianvändningen??
Utrymmet som redan värms upp (11.4) har 80 mm i väggarna och 100mm i tak inget i botten har en gammal radiator på 700 w sedan 73......

Tacksam för hjälp med beräkningarna!!!!
 
Du behöver bara fylla i sffrorna själv...:)
Om tillbyggnaden är mindre än 50 m2 så får du gå efter tillåtet värde för icke elvärmda byggnader (exvis 110 kWh/m2 och år i södra Sverige) . Räkna bara på den tillbyggda delen. Den arean som gränsar mot gamla byggnaden räknas inte med. (Eftersom det inte blir någon värmetransport genom väggen om man har samma temperatur på båda sidor.)

Börja med att räkna ut U-medel (hur välisolerad tillbyggnaden är). Tag sedan energibalans BBR för att räkna ut energin (kWh/m2 år).

Jag tror du fixar detta på: www.energiberakning.se
 
Energiberäknaren skrev:
Om tillbyggnaden är mindre än 50 m2 så får du gå efter tillåtet värde för icke elvärmda byggnader (exvis 110 kWh/m2 och år i södra Sverige) .
Det där gäller bara om BYGGNADEN är max 50 kvm, inte om ett stort hus tillbyggs med max 50 kvm. (BBR kap 9)
 
Hej Haavard

Om man läser sista meningen i BBR 16, "9:11 Tillämpningsområde" så ser man detta undantag för nya byggnader och tillbyggnader, som är mindre än 50m2. :)
 
Redigerat:
Faktisk inte...
Det står: "För mindre byggnader (än 50 kvm) tillämpas kraven för byggnader med annat uppvärmningssätt än elvärme." Det står alltså INGET om tillbyggnader. Läs också 9:4.

För att frklara hur tokigt det annars kunde bli: Man bygger 50kvm och får använda 110, bygger till 50 kvm och får använda 110 osv. Till sist kunde man få ha 200 kvm eluppvärmd och fortfarande få använda 110 kWh/kvm och år.
 
Ja, i alla fall avsnitt 1. ;)

1:2
3 Föreskrifterna
Föreskrifterna gäller
– när en byggnad uppförs,
– för tillbyggda delar när en byggnad byggs till,
– vid mark- och rivningsarbeten samt
– för tomter som tas i anspråk för bebyggelse.
 
Och vad har det med energiberäkningar att göra? Det säger ju bara att reglerna i BBR gäller t.ex. tillbyggnader. VILKA regler som gäller för tillbyggnader hittar du senare i boken.

Jag har rätt, du har fel. Enkelt.
 
havard säger: "VILKA regler som gäller för tillbyggnader hittar du senare i boken."

Alla föreskrifter gäller för nybyggnad och tillbyggnad, enligt BBR 1:2. :)
Avsnitt 9:4 gäller också för både nybyggnad och tillbyggnad (bara man uppfyller de inledande kraven: högst 100 m2 etc). Observera särskilt det allmänna rådet under tabellen i 9:4. Där hittar du också gränsen 50 m2.

Fråga: Var har du hittat något i energiavsnittet som endast gäller tillbyggnad? Vilket avsnitt? Vill du VG citera texten du hittat?
 
Driver du med mig?

Det står inte "alla förskrifter gäller för BÅDE nybyggnad och tillbyggnad", de försöker bara säga att både den som ska bygga nytt och den som skall bygga till måste följa reglerna i BBR.
9:4 kan jag ganska gott efter att ha läst det ett otal gånger... Gränserna på 50 och 100 gäller totalarea, inte varje liten tillbyggnad för sig

Svar: Ingenstans! (Var har jag sagt det?) Allt gäller totalarean, t.ex. får ett befintligt hus 100 kvm+ tillbyggnad 20 kvm + tillbyggnad 30 kvm använda 150x55= 8250 kWh/kvm och år om det värms med el.
 
Om jag förenklar BBR 1:2 så står det:

Föreskrifterna gäller
– för tillbyggda delar när en byggnad byggs till,




I och med detta anser jag debatten vara avslutad för min del.
Byggnadsnämnden i din kommun kan hjälpa dig ytterligare om det finns behov. :)
 
Nä,glöm det...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.