Jag har införskaffat en betongslip som jag har tänkt att snygga till väggarna i källaren med till hösten men en fundering har uppstått; vad använder man lämpligast i hörnen och liknande ställen där man inte kommer åt ända in med betongslipen?

Vi kommer förmodligen att även dränera en kortare sträcka i sommar, nu vet jag inte alls hur det ser ut på väggarna under mark men om det är asfalt, som jag har förstått var vanligt förr, kan man då använda betongslipen till det eller blir det bara att det kletar då?
 
De betongslipar jag har hyrt orkar man inte slipa vägg med.
Asfalten behöver in bort till 100% om det ska sättas isodrän eller platon och jag skulle prova med tryckluftsmejsel (lite betong följer nog med också)

Protte.
 
prototypen skrev:
De betongslipar jag har hyrt orkar man inte slipa vägg med.
För att de är för tunga eller varför orkar man inte det? Jag har bara provat lite men jag tror inte att det ska vara något problem. Vad menar du att man ska ha istället?
 
Det jag har slipat med är ABS slip med diamantskiva för att få slätare betonggolv. väger kanske 50 kg.
Asfalten TROR jag inte går att slipa bort, kletar igen det mesta, men det finns en tråd om isolering och att få bort asfalt.

Protte
 
prototypen skrev:
Det jag har slipat med är ABS slip med diamantskiva för att få slätare betonggolv. väger kanske 50 kg.
Ok, då ligger jag i lä med mina 2,7kg. :) Bosch GBR 14 CA

prototypen skrev:
Asfalten TROR jag inte går att slipa bort, kletar igen det mesta, men det finns en tråd om isolering och att få bort asfalt.
Ok.
 
Läste någonstans där någon expert uttalade sig om asfalt, och då ansåg han att asfalten ska få vara kvar. Lägg bara isodrän direkt på.
 
End skrev:
Läste någonstans där någon expert uttalade sig om asfalt, och då ansåg han att asfalten ska få vara kvar. Lägg bara isodrän direkt på.
Ok, verkar finnas olika åsikter om det, jag får läsa på när det närmar sig.
 
"Bosch GBR 14 CA" är en s.k. Flexmaskin, efter den tillverkare som började med dem. 50kilos varianten som nämns är en helt annan maskin...

Slipa väggar med flex är inga problem, det dammar utav h-e bara, se till att använda dammsugare, täckplast, god ventilation etc. Du lär behöva en halvmask om du vill slipa hosta blod i nån vecka också...

Asfalt eller tjära? Är det någon form av gjutasfalt eller är det papper, som syllpapp eller takpapp?

Pappvarianter kan tas bort med en skrapmaskin, slipa går normalt dåligt, det smälter.
Gjutasfalt eller liknande får man bila bort, spadmejsel och tålamod anbefalles.
 
JakanGranit skrev:
Slipa väggar med flex är inga problem, det dammar utav h-e bara, se till att använda dammsugare, täckplast, god ventilation etc. Du lär behöva en halvmask om du vill slipa hosta blod i nån vecka också...

Asfalt eller tjära? Är det någon form av gjutasfalt eller är det papper, som syllpapp eller takpapp?
Jo, när jag testade lite snabbt så märkte jag att det "skvätte" en del fastän att jag hade dammsugaren ansluten. Tack för idén med halvmask, jag hade inte tänkt så långt men det kan nog vara bra att köpa en sådan.

Som sagt så vet jag inte än hur det ser ut där jag ska dränera men när man har läst om det så verkar asfalt ha använts på många gamla kåkar så det var därför jag frågade runt det.
 
"ALLA" använde asfalt förr , tom min del av huset från -79 är det asfalt på och den andra från -38 är det självklart att det är asfalt på.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.