Hejsan

Altantaket på huset som vi har köpt är ca 17m2 med en massa stolpar upp till en bärlina gjord av 2st 45*145. Det är fasta fönster och vi skulle vilja ha skjutbara för att få in mer luft.
Nu funderar vi på om man skulle kunna ta bort några av stolparna för att få en öppning på 3300mm för dessa skjutfönster.

Taket består av 45*145 bjälkar med ströläkt och plasttak. Snözon 2,5.
Grunden är en helgjuten ram som har stått där i 20+ år så lasten där borde inte göra något.

Klarar 2st 45*145 av att ta den lasten över 3300mm? Eller måste det vara en limträbalk?

Ideer? Funderingar?

/Magnus
 
Ola78
Över den spännvidden låter det lite klent med 45*145 reglar. Gör en beräkning på http://www.byggbeskrivningar.se så kan du se hur det blir på just på din altan med olika mått och dimensioner.
 
Jag har varit inne där och testat, såg infon i en annan tråd, men där tas det aldrig hänsyn till att man kan göra en bärlina av två st paralella reglar.
Hur stor skillnad blir det med en respektive två paralella reglar?


/Magnus
 
Ola78
En regel som läggs dubbel bär inte så jättemycket mer än en enkel i samma dimension. Lite mer men inga jättetyngder extra, reglen är som starkast i detta fallet vinkelrätt mot fibrerna, att den är dubbel kommer inte hjälpa mycket annat än att trycket på stolparna fördelas på en större yta.
 
Ola78 skrev:
En regel som läggs dubbel bär inte så jättemycket mer än en enkel i samma dimension. Lite mer men inga jättetyngder extra, reglen är som starkast i detta fallet vinkelrätt mot fibrerna, att den är dubbel kommer inte hjälpa mycket annat än att trycket på stolparna fördelas på en större yta.
Nåt lär det ju bära iom att konstruktören av mina garagetakstolar räknat fram att det skulle funka med den spännvidd vi har utan balk men med dubbla under-ramar (alltså en till under-ram, som är påspikad på takstolen)?

Har förövrigt en 45x145 som bärlina på vårt altantak med dryga 2,80m i spännvidd.
2x45x145 borde väl inte vara nåt problem?
 
Redigerat:
Ola78
FredrikR skrev:
Nåt lär det ju bära iom att konstruktören av mina garagetakstolar räknat fram att det skulle funka med den spännvidd vi har utan balk men med dubbla under-ramar (alltså en till under-ram, som är påspikad på takstolen)?

Har förövrigt en 45x145 som bärlina på vårt altantak med dryga 2,80m i spännvidd.
2x45x145 borde väl inte vara nåt problem?
Jovisst bär det men det är mycket som påverkar, hur långt från väggen bärlinan ligger, taklutning, egentyngd på taket mm. En anledning till att man som i ditt fall har dubbla underramar kan vara att man vill få en ökad vridstyvhet men visst en viss ökad bärighet uppnår man ju också.
 
Tackar för svaren, även om ni inte tycks vara riktigt överens om det kommer att hålla...

/Magnus
 
Ola78
Har du utrymme mellan överkanten på den tänkta öppningen och underkanten på 145. Om du har det kan du ju lägga i en extraregel under den som får plats och sätt fast den med balkskor som hjälper till att bära upp taket. Ta och lägg lite lim emellan också för att förstärka konstruktionen ytterligare. Nu vet jag inte riktigt hur din altan ser ut men det går ju att klä in det för att göra det lite snyggare, för den löpningen är väl knappast särskilt estetisk tilltalande.
 
Jag har byggt både garage, förråd, altan, altantak och nästan ett helt hus men aldrig använt 145 som bärlina, det är i mina ögon för vekt.
Precis som Ola78 skriver har också jag fått lära mej att dubbla reglar inte alls bär lika bra som en enkel i en grövre dimension, jag kan inte räkna nåt på det utan så sa och byggde gammelgubbarna som lärde upp mej.
 
Annars gör du en egen limträbalk och ersätter det befintliga.
 
Jan-Å skrev:
Jag har byggt både garage, förråd, altan, altantak och nästan ett helt hus men aldrig använt 145 som bärlina, det är i mina ögon för vekt.
Precis som Ola78 skriver har också jag fått lära mej att dubbla reglar inte alls bär lika bra som en enkel i en grövre dimension, jag kan inte räkna nåt på det utan så sa och byggde gammelgubbarna som lärde upp mej.
Varför skulle en 45x145 vara för vekt som bärlina på garage? :)
Med hammarband ovan då så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.