Hej!

Har en fundering kring luftning av träfasad med liggande VS stående panel. När det gäller spikläkten på stående panel VS liggande panel? Horisontellt samt Vertikal spikläkt.

Någon som har en beskrivning hur det skall göras på rätt sätt? Egentligen är det ju bara den vertikala spikläkten som ger en luftning av fasaden med insektsnät under panelen. Hur sker motsvarande luftning av den horisontala spikläkten med stående panel?

Tack
 
Ola78
Innan du sätter den liggande spikläkten så spikar du ditt en luftningsläkt av t ex 9 eller 7 mm plywood eller masonite. Går ju även med 12 mm plywood. På detta sätt så lyfter du liksom ut spikläkten från väggen och luften kan cirkulera. Ska du sätta blandat så kan du ju till din liggande panel använda 34*70 som spikläkt för att komma i samma nivå som den stående panelen, under förutsättning att du använder 7 mm luftningsläkt och du slipper och hålla på att spika remsor av luftningsläkten där med (spara tid) Det regelverket blir visserligen 1 mm tjockare men det är inget som kommer märkas när fasaden är klar.

Jämte fönstren, på den stående luftningsläkten gör du ett mellanrum under och över fönstret så luften kommer åt att blåsa i sidled och lufta där med ordentligt. Gör mellanrummet 50 mm ungefär. Tänk bara på var du gör det lilla mellanrummet så att du in ska spika panelen just där.
 
Hmm fattar noll altså:) Ärligt så tycker jag det verkar mysko & mkt konstigt beskrivning tycker jag! Bilder byggbeskrivning länk etc.. skulle uppskattas tack! Någon som har det till detta med spikläkt och luftspalt?
 
Ola78
monsterbyggare skrev:
Hmm fattar noll altså:) Ärligt så tycker jag det verkar mysko & mkt konstigt beskrivning tycker jag! Bilder byggbeskrivning länk etc.. skulle uppskattas tack! Någon som har det till detta med spikläkt och luftspalt?
Här är en bild hur Sävsjöträhus bygger upp sin vägg enligt den tekniken jag beskrev. Även den hustillverkare jag jobbar hos har systemet med en luftningsläkt under spikläkten. Jag har för mig att även Myresjöhus använder det och antagligen en hel del andra tillverkare.
 
  • Vägguppbyggnad.jpg
R
Lånade tråd och bild för en fråga. Har ritat in en pil där det kommer att bli ett hålrum på ca 7mm mellan boarden och lockläktspanelen, där det finns risk för att möss och andra små djur kan kravla sig in. Vad finns det för lösningar på detta, eller är det ett tillräckligt litet luftrum? Annars kan man sätta nät eller sådant.. Eller vad finns för rekommendationer angående detta?
 
  • konstruktion.jpg
Ola78
Väggarna vi gör på våra hus sätter vi en 18 mm luftningsläkt, mellan luftningsläkten i botten på väggen sätts det sedan en 12 mm plywoodremsa så och sedan en liggande 28*70 i botten. På detta sätt blir det en springa som är 6 mm och då blir för liten för en mus att kunna krypa in igenom. Men det bästa är ju självklart att sätta ett stålnät längst ner på fasaden.
 
R
Tack! Lånade tråden lite och tyckte all information var väldigt informativ och kul att ta del av! Tack! :)
 
Ett annat vanligt sätt vid stående är att ha liggande 45x45 på utsidan också (men då 45x170 i stommen), sedan vindväv och sist en spikläkt på 45x10 utanpå 45x45 för luftspalt och nypa åt vindväv. Sedan är det ett mellanrum mellan underbräderna i panelen som luftar mellan facken.
Det finns ju musband och andra lösningar, men personligen tror jag mössen tar helt andra vägar in i huset än via luftspalten.
 
Mikael_L
Och målar man med slamfärg är det inte alls så kritiskt, då fukten går ut genom färgen bättre än genom träet självt.

Nästan alla panel har sågade slitsar (eller hyvlade spår) för att panelen inte ska slå sig.
Dessa tillsammans med att det ofta blir springor mellan brädorna ger ju en del luftning, dock inte lika mycket som genom de av Ola78 beskrivna metoderna.

Sätter man lockpanel, med lockbräda som är bortåt 120mm eller mer så räcker nog mellanrummet under varje lockbräda gott som luftning.
 
Tackar för upplysningen.

Det är många som inte har luftspalter alls. Är det godkänt utan luftspalt vid nybyggnation?

Har sett att dom flesta som bygger struntar totalt i luftspalten, både på liggande paneler och stående.Vad e den egentliga orsaken till att man har det när byggare skiter i det? Mögelrisk eller?
 
Ola78
Med luftspalt menar du då den extra luftläkten vi avhandlat här i tråden? För spikläkt måste man ju alltid ha, i alla fall om man ska ha stående panel och har en vanlig regelvägg annars finns det ju inget att spika panelen i.

Angående den extra luftläkten bakom spikläkten så frågade jag om detta en gång om och fick förklaringen att varför vi och även en del andra husfabrikanter börjat med detta var för att kraven på luftomsättningen bakom panelen ökat.


Anledningen till det kunde han jag pratade med inte förklara men vi spånade om att det antagligen beror på att det blir mer och mer energieffektiva väggar och därför mindre spillvärme som kan hjälpa till och torka upp ev fukt. Så visst kan det vara en mögelrisk att inte ha luftspalt men om det inte är jättetjockt isolerat så är det nog inte lika farligt och det Mikael_L skriver stämmer väl det också. Men vill du vara säker så sätt lite extra luftning.
 
Redigerat:
Ola78 tack för svaret.

Japp jag syftade på luftspalt mellan spikläkt och panelerna. Dom flesta spikar bara på utan att göra en luftning däremellan.
Ta det säkra före det osäkra så bör man väl ha en luftning om man e noggrann, bygg tekniken går ju framåt hela tiden:rolleyes: Det gäller att följa med tiden så att säga. Även många prefabhus struntar i luftspalt mellan spikläkt och panel tyvärr.
 
Mikael_L
Ola78 skrev:
Anledningen till det kunde han jag pratade med inte förklara men vi spånade om att det antagligen beror på att det blir mer och mer energieffektiva väggar och därför mindre spillvärme som kan hjälpa till och torka upp ev fukt. Så visst kan det vara en mögelrisk att inte ha luftspalt men om det inte är jättetjockt isolerat så är det nog inte lika farligt och det Mikael_L skriver stämmer väl det också. Men vill du vara säker så sätt lite extra luftning.
Ja det är väl i huvudsak 2 anledningar, som du säger bättre isolerade hus (och införandet av diffusionsspärr = 3 anledningar) samt plastfärgernas intåg och numera dominans.

Det står jättegamla hus med fasad helt utan luftspalt som är frisk trots 100 år.

Men dessa gamla hus var dåligt isolerade, tunna väggar i kombination med avsaknad av diffspärr gav dessa väggar en kraftig uttorkning både inåt och utåt.
(Men den moderna människans vattenvanor gör det inte lika lämpligt att skippa diffspärren)
Och sen var dessa hus målade med slamfärg, linoljefärg eller något annat diffusionsöppet.

Skulle jag bygga hus som skulle målas med akrylat skulle jag verkligen inte slarva med luftspalten bakom, hellre alldeles för mycket luftat än något för lite.
Vi bygger nu och målar med slamfärg, och jag sätter 25mm spikregel och ingen sån där extra luftningsregel som Ola78 skriver om, samt 50cm skyddande takfot. Jag kommer ändå sova gott om nätterna, mycket pga slamfärgen.

Nu låter det som att jag sjunger slamfärgens lov, men den är inte alls någon perfekt färg. Enligt min mening får man endast två funktioner med slamfärg:
UV-skydd
Färgglatt hus

Något annat slags skydd ger den inte, lägg en vattendroppe på en slamfärgad bräda och den formligen sugs in i träet. Men det omvända gäller också, och blir då en fördel, vattendroppen torkar ut från träet jättesnabbt också, så fort det blir lite hyggligt väder.
 
Ola78
Det finns en funktion till med slamfärgen, det är lätt att måla om, en kraftig borste och sopa fasaden, möjligtvis behöver man tvätta den lite med men det är ändå mindre jobb än att skrapa färg. Dock får man ju måla lite oftare.
 
Ja där har man fler än en anledning till att ha luftspalt vid spikläkt.

Angående val av fasadfärger och inget takutsprång!! Vilket blir vanligare nu när många av dom modernare hus-stilarna saknar detta skydd.

Målar själv med akrylatfärg och funderar på om färgen kommer hålla i bra eftersom jag inte har ngt takutsprång (Funkishus)

Någon som har någon erfarenhet om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.