Idag kom en laddning trallvirke (600m) från en av de mer etablerade bygghandlarna i branschen. När jag väl hade tid att titta på bunten med virket så tyckte jag det såg ut som förra säsongens trallvirke, det såg torrt, eventuellt lite krokigt ut (de yttersta brädorna i alla fall) och när jag läser på lite lappar på virket så står det 2010-04 och impr. datum "maj".

Jag hade innan beställing gått en vända på affären och tittat på fräscht virke där men detta jag fått är inte av samma leverans.

Hur är det allmänt, ska man acceptera detta 1 år gamla trallvirke och är det någon nackdel att det redan legat på lager i ett år och blivit lite solblekt etc ? Spontant känns det trist att det legat så länge med tanke på utseende och kanske problem vid montering med torrt virke som spricker etc ?
 
Jag skulle inte bry mej om det är rakt och fint virke. Jag är trött på hemkörningar som levererar skruvkorkar som inte går att använda till annat än ved så är det rakt är jag nöjd.
Tryckt virke har ju en livslängd som är så pass lång att ett år hit eller dit inte spelar nån roll.

Men jag är ingen expert alls på området så det kan ju ha nån annan nackdel kanske? fast vårt trädäck som jag byggde 2004 ser ju helt ok ut fortfarande och det trallvirke som blev över då har jag plockat fram nu för att använda när jag förlänger däcket och dom brädorna ser helt ok ut vad jag kan se.
 
Nakdelen med torrt virke är att det sannolikt kommer att spricka när du skruvar.
Jag hade hellre velat ha det blött.
 
det är det jag är rädd för också, får väl ta mig ett snack med de på tisdag.
 
hejsan...
detta virke hade jag ej tatt emot.
köper jag en ny bil vill jag h en -11 ej en -10 ...
nytt å färskt skall det vara....
mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.