R
Jag sitter och skissar på en friggebo nu, på 20 kvm. Om jag lämnar in denna bygglovsansökan senare idag (dvs innan maj), så kommer detta att omfattas av de gamla reglerna för PBL? Har jag uppfattat det rätt eller kommer jag ändå att omfattas av det nya med krav på certifierade kontrollansvariga?
 
Omfattas av de regler som gäller när den inkommer till kommunen och registreras.
 
R
Tack för svaret! Fick lämnat in ansökan idag genom personligt besök :)
 
Hemmakatten
Men, som jag skrivit i nån annan tråd så är det någon, eller flera, kommun(er) som tänker ta betalt enligt nya taxan även om ansökan kom in före 2 maj. Detta gäller bl.a. Stockholm (tror jag det var).
 
Det undrar jag om de får göra?
 
En taxa får inte vara retroaktiv, det är olagligt. Kommer tyvärr inte ihåg var det står, kanske kommunallagen?
 
taxan ska snarare innebära de kostnader som följer enligt självkostnadsprincipen och om det gamla regelverket medför mindre arbetsbörda så ska så bekostas av medborgaren också...dvs till mindre penning

förövrigt friggebodar har maxyta om 15kvm och vad jag vet så finns väl den som undantagen för massa avgifter och krav förutom om vatten och avlopp ska installeras så kalrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.