Hej

Vi håller på och renoverar vårat sovrum och kommer att montera TV:n i taket pga platsbrist.
Nu till min fråga: Vilka kablar kan tänkas behövas dras i väggarna/taket??
Elen har jag koll på!
1. Vi skulle vilja ha en canal digital mottagare, antar att det behövs en HDMI?!
2. Ett PS3 för att kunna se på film. Nån som vet vad det är för anslutning mellan spelet o tv:n? Och går PS3 att använda som en mediacenter (film på USB sticka) eller måste även ett sådant inhandlas?
Framförallt...är det något mer som vi inte tänker på som man lagom till tapetseringen kommer på att man skulle behövt...nätverkskabel m.m m.m


Mvh Lecke
 
Det jag har dragit till min tv för att använda nu och för framtid är:

RGB
RCA (Stereo ut och stereo in)
Scart
HDMI
VGA
Koax (antenn)
Cat5E

Då är man rätt så säker.
 
antenn, 2-3 hdmi, nätverkskabel å ström.. tycker jag täcker
 
Jag hade gått på missionärens linje. Det är ljud och bild via hdmi.
 
Kostar så lite att dra några extra rör så varför fundera för mycket?
Kan ju komma nåt nytt nödvändigt om nåt år menar jag.
 
2. Mellan ps3:an och tv kopplar du lämpligen en HDMI kable för både ljud och bild. Jag tycker ps3:an fungerar utmärkt som mediaspelare både med usb och media server

Lägg in ett grovt rör så kan du dra fler/nya kablar vid behov.
 
Allternativ så köper ni en hembioförstärkare som agerar bild/ljudväxel å så behöver ni då bara dra strömsladd samt HDMi upp till TVn.
 
Tack för alla svar!! Då det är renovering i befintligt hus så är det svårt att dra in rör med grov diameter. Det blir ett fasligt fräsande i väggen...
Det blir nog 3 hdmi kablar samt nätverk o antenn. Ett extrarör ska jag nog få till!! Bör man dra något skiljt från varandra pga störningar? Elen kommer såklart gå separat!

Mvh Lecke
 
När jag gjorde min ambitiösa teve-vägg så lade jag in (gjordes omkring 2005):

Coax för marksänd teve
Coax för digitalt ljud
S-VHS
Komponent
HDMI
Ström (både till teve och en smal euro skarvsladd för bakgrundsbelysning)
Coax för komposit video
RCA för ljud x2
Wii-IR sladd
Scart X2
Dragtråd
Högtalarkablage till tre väggmonterade högtalare (vä, hö och center)

Satte en thorsmanlist med tre separata kanaler i väggen (utan lock). Med tiden blev det dock för fullt för att dra i ytterligare kablar så då gjorde jag ett till hål och lade kablarna ovanpå thorsmanslisten.

Det fungerade men var bökigt med kanalval och alla fjärrar. Sen köpte jag en Denon 1610 och en Logitech Harmony 555 fjärr under början av 2010. Nu använder jag HDMI (en) + Ström + Wii IR. Så grymt mycket smidigare med att välja en aktivitet t.ex. "Titta på parabol" "Videobibliotek" "Spela PS3" "Spela Wii" "Spela Apple TV", allt bara fungerar.

Nu i nya huset så kommer jag att dra HDMI, optisk kabel (min nya teve har inte HDMI 1.4 med Audio Return Channel), Wii, ethernet, dubbelcoax samt ström. Jag gillar verkligen när man inte behöver se en massa sladdar men behoven förändras. Om några år kanske man vill ha Thunderbolt (a.k.a Intels Light Peak).
 
Hej igen! Tänkte avsluta tråden med lite bilder!!

Det blev 2 HDMI, 1 Cat5 nätverk samt ett tomt 20mm rör för framtiden!

Tack för alla tips!!

//Lecce
 
  • 2011-03-17 22.31.53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-03-26 10.46.10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-04-03 14.49.29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-04-03 14.49.38.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser kul ut med tv i taket! Hur fungerar det i praktiken, har aldrig testat att ligga i sängen och titta rakt upp på en tv :)
 
Nice... Har fantiserat om en TV i taket ovanför sängen i sovrummet (finns inte plats på nåt annat bra ställe). Men är det speciellt ergonomiskt att titta rakt upp?
 
Kul med folk som sluter säcken så att säga och visar resultatet.
 
Jojx81 skrev:
Ser kul ut med tv i taket! Hur fungerar det i praktiken, har aldrig testat att ligga i sängen och titta rakt upp på en tv :)

He he he TV:n vinklar vi ner ca 45 grader när vi vill titta på tv! Sängen står alltså i början av snedtaket!! Med två kuddar får man en "perfekt" vinkel för tv:n. Lätt att somna....JA!

/Lecce
 
Hur fixar du bort värmen från TVn? Den brukar ju vilja stiga uppåt.

Edit: Ja, där kom ju svaret redan innan jag skrivit färdigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.