Hej,

Jag skall bygga en altan som bygger relativt lite från marken. Jag har cirka 28-30 cm att arbeta med inkl trall. Underlaget har grundläggaren fixat med duk, förstärkningslager och bärlager. Altanen blir ca 4m djup, längs med långsidan av huset och ca 3 m djup runt hörnet på gaveln. Totalt blir det ca 75kvm.
Jag har tänkt köra regelverket i 45x170, cc 60 för golvreglarna men jag kommer inte få plats med bärlina. (såvida jag inte gräver upp lite i bärlagret men det känns lite onödigt o paja allt packat, dessutom tidsödande). Min idé var istället att lägga det på stenplattor (350*350) och syllpapp. Jag har tänkt att sätta plattor så att jag får ca 1,5m spännvidd åt alla håll.

- Hur hade ni gjort med stenplattorna och få ramverket i våg? Min ide var att bara kasta ut stenplattorn, och gå upp med stolpar mot ramverket för att få allt i våg. Känns som att det borde vara det minst tidsödande alternativet. Alternativet är väl att försöka loda in varje sten med sand etc.

- Hur skarvar jag reglarna där ramen kommer vara synlig. Spikplatta på baksidan, ankarskruv och sten platta under? Eller vad har jag för alternativ?

Jag har kikat runt lite på forum kring lågbyggda altaner på stenplattor men inte rikigt fått mina frågor besvarade.

Mvh Lars
 
K
Inte få plats med bärlina?

Du kan väl fästa golvreglarna i bärlinan med balkskor, då bygger det inte mer än bärlinan
 
Smart... det är ju definitivt ett alternativ. Det är tom kanske lättare. Mvh Lars
 
Varför slösa pengar på balkskor?
Spika rakt och/eller skråa.
 
Jag tänkte lägga reglarna direkt, 45x170 på plattor behöver ingen bärlina om det ändå ska ligga på marknivå som jag ser det.
 
Måste fråga ts.
Vilken höjd vill du ha det på?
 
Jag var ute o mätte lite. Intill huset skall regelverket komma upp ca 190mm från stenplattan och
4m ut från huset 290mm. Jag gissar på att det är cirka 250mm 2m ut från huset.

Men om man kör reglar direkt på plattorna, hur hade ni vägt av stenarna alt utformat stolparna. Funderade lite igår på att gå ner med en stolpe genom att kapa till en säg 45cm lång bit av 45x170 och lägga den parallellt med regeln fast på plattan och skruva ihop med regeln. Då får regeln sitt stöd men jag slipper att det är ändträ som ligger mot syllpappen på stenen. Hängde ni med, blev kanske rörigt : -)
 
  • Gilla
Tommie Ericson
  • Laddar…
Jag ska börja med mitt idag och hade tänkt att väga av plattorna men vet inte om det blir ogörligt, i så fall är plan B att göra ungefär som Du beskriver.
En 4800 lång 45x170 blir långsida i en ram, den får en platta i var ände och 2 plattor där emellan, tycker inte det kan vara nån omöjlighet att väga in den rakt och sen utgå från den men i värsta fall får jag nöja mej med att väga in plattorna i ändarna och skruva dit "stolpar" av 45x170 som vilar på plattan och skruvas i den långa regeln.
När långsidan är klar vägs reglarna in vinkelrätt mot den c/c 60.

Bredvid det här däcket har vi ett trädäck som står på 16 plintar och dom vägde jag och svågern av med långpass så det var väl f-n om det inte skulle gå att få några plattor i våg?:p
 
Hej. Hur har det gått? Hur gjorde du där det krävs mer än en platta i höjd för att regeln i lod, vad funkade bäst? har du någon bild
 
Det har gått som vanligt, dvs inte så fort som jag trodde :p Men jag har lagt en ram av 45x170 nu som är 4800x3300, har lagt 4 plattor på den långa delen inkl hörnen och 3 på den korta men då är förstås hörnplattorna räknade 2 ggr.
Sammanlagt 10 plattor som är invägda med långpass mot varann, där det inte räckte med en platta la jag 2 lr 3 ovanpå varandra bara.
Så långt har jag kommit fram till nu men då har jag yngste (19 år) sonen med som ska läras upp vilket tar lite extra tid och jag har semester så jag börjar inte jobba före 12 :rolleyes:

Jag ska lägga en rad i mitten också som stöd för alla reglar men jag fäster ändarna på reglarna i ramen först så blir det enklare att komma rätt med dom plattorna, bara att passa in dom under respektive regel.
 
Tog ett par bilder med mobilen, hoppas det går att se nåt. Jag staplar bara plattorna om det inte räcker med en som sagt, när allt sitter ihop sen har jag svårt att tro att det skulle ramla omkull :)

Av nån outgrundlig anledning hann jag inte klart idag heller :p undrar varför det jämnt tar så mycke längre tid än man tror? :rolleyes:

trdck2.th.jpg
trdck4.th.jpg
 
Låter bra. Jag ska ta i räkna på det hela och beställa hem allt material. Har lovat mig själv att jag inte skall köra hem allt själv: :) jag sätter igång till nästa helg tror jag. /Lars
 
Jag bygger på Lecablock,har ca47 cm upp till altandörren! Duk sen singel o block! Fick rådet på träfirman att inte vara överdrivet noga med placeringen(lägger givetvis inte för långt mellan blocken tänkte mig 100cm eftersom den inte är bredare altanen så räckte det alltså med 45*170 utan block som stadgar i mitten) av blocken utan att använda mig av långpass när jag lägger ramen.gör hela ramen av 45*170 med cc 60 är inte mer än 2700 bred*6200 på tvären, så det är inga problem sa dom heller med bärigheten! Är novis på detta men får väl lita på dom!
 
Redigerat:
Om du skall skarva där det är synligt ,skruva en "kjol"av liggande trall runt ytterkanten.d^_^b
 
Kono skrev:
Låter bra. Jag ska ta i räkna på det hela och beställa hem allt material. Har lovat mig själv att jag inte skall köra hem allt själv: :) jag sätter igång till nästa helg tror jag. /Lars
Jag fick det också hemkört, har provat det förut från en annan bygghandel med samma resultat som nu dvs. det kommer med några korkskruvar, ett par krokiga, några som spruckit nån dm i änden, några med kvist i båda ändar så dom inte går att skarva :@
Jag hade bestämt mej för att alltid hämta allt virke själv men lät mej övertalas för det är så praktiskt att ha allt hemma direkt :( Å det är ju praktiskt men trist att betala för sånt som man själv aldrig skulle lasta på kärran när man står på brädgårn.

Men nu är jag klar med etapp 1, den som vilar på den tidigare beskrivna ramen, vart bra som fan tycker jag själv :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.