Men om man skippar bilen så behöver man inte ett garage - och har sparat jättemycket pengar :)
 
@Mats Lj: Det håller jag med om :), det var ditt påstående om att huset blir svårsålt om det inte fanns dubbelgarage. Det står ju en ny ägare fritt att uppföra om det skulle saknas enligt dennes preferenser.
 
Om fler och fler bygger med dubbelgarage sätt det en standard att så ska det vara.Självklart är ett hus med litet garage säljbart.Det går ju tom att sälja hus med direktverkande el vilket den ny ägaren får konvertera till en kostnad som förhoppningsvis är känd innan affären görs upp./MLj
 
Även om det inte nödvändigtvis är svårt att sälja ett hus utan dubbelgarage så är det knappast någon nackdel om huset har ett stort garage.
Hur många gånger har ni hört talas om någon som backade ur ett köp på grund utav att garaget var för stort? Själv tycker jag mig oftare höra att folk väljer bort objekt där garage saknas eller är för litet...
Ska man ändå bygga nytt så tror jag att det lönar sig i längden med ett större garage, sen ska man heller inte glömma att inte allt handlar om kronor och ören. De flesta bor i sina hus i många årtionden och den livsglädje man kan få av ett stort garage kan vara värt betydligt mer än pengavärdet.
 
Har nu beställt både hus och garage, jag har förhandlat fram en som jag anser både smidig och hyggligt kostnadseffektiv lösning med garaget från husleverantören. Det är möjligt att man kunnat fixa det billigare på annat sätt men det här känns ändå smidigt. Det blev för övrigt Myresjöhus som vi valde.
 
Vi bygger vårat garage i länk med huset (tvättstuga och groventré i länken). Varmgarage (radiatorer), förråd/snickarboa, el-portar, förrådsvinda ovanpå. Priset var acceptabelt och vi resonerade att det inte blir billigare att göra det i efterhand och körde på husfirmans garage (fast då omritat och ihopbyggt med vårt hus).

Men jag blir lite darrig när jag läser att man inte skulle få ha golvbrunn i ett garage? Vi fick veta att om garaget överskrider 50 kvm måste man ha golvbrunn med oljeavskiljare. Vi satte därför in ett 6 kvm förråd/snickarboa för att komma under dessa 50 kvm, och har en vanlig golvbrunn. Den var dock inte inritad på ursprungsritningarna men vi nämnde den på byggsamrådet och fick inga kommentarer av kommungubben. Inte heller rörmokarna som dragit rören eller vår entreprenör har antytt att vi inte skulle få ha en golvbrun...
 
VI byggde garage samtidigt som huset, tror 39m2 garage kostade oss 140 000, vi har både vatten och avlopp med oljeavskiljare. Själva inredningen med isolering mm har vi gjort på egen hand med dubbel gips överallt.
 
Nån som köper villa med oinredd övervåning kan jag starkt rekommendera att ni även köper garage. Perfekt att förvara byggmaterial under byggtiden. Vi köpte ett dubbelgarage och där har jag/ kommer ha mycket material framöver.... Hur hade jag löst det annars!?!
 
När jag köpte min kåk ( som köptes för garagets skull) var det flera som backade pga av garagets storlek.
Nu är garaget på 70 kvadrat och huset 63 i bottenyta...
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Någon som har nya erfarenheter att dela med sig av såhär efter 4-5 år?
 
Golvvärme som grundvärme, sen en fläktkonvektor som värmer upp garaget fort när man ska arbeta. Tryckluftslinga i takbjälklaget, så slipper du en massa onödiga rör på väggen. Du kan inte få för mycket uttag till el. Samt för mig som gillar att ha välstädat en separat del för träarbeten så att det inte dammar i hela garaget när man hyvlar, sågar etc. Lite småsaker. :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi tyckte att hustillverkaren va för dyra på garaget. De hade ingen variant med carport heller som vi absolut ville ha.

Så därför ritade vi upp en variant efter eget tycke. 6 x 11 meter.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
afSchinken och 2 till
  • Laddar…
När vi började bygga hade vi samma funderingar, men bestämde oss ganska snabbt att vi bygger garaget samtidigt. 70m2 varmgarage och 30m2 carport. Vi gjorde även beslutet att sätta brgvärme pumpen i garaget, och dra kulvert till huset. Hittills är jag nljd med det beslutet. Vi bygger elementhus, och tog garaget som lös material från hustillverkaren, fick en rätt hysad deal på så sätt
 
mstrand skrev:
Håller också på och planerar vårt husbygge. Ett par av tillverkarna har faktist rekomenderat att låta bygga garaget i lösvirke med deras entrepenör. Anledning till att det blir billigare än att beställa garaget genom dem förklarade de med att garageväggarna tillverkas på samma bygglina som de gör husen. Därför blir garagen dyra, då de måste prisättas så att de ska vara lönsamt för dem att ta upp tid som kunde användas för att bygga hus. Men om kunden vill ha med ha med garaget i totalentrepenade så kan de erbjuda detta, men för ett ganska hög extrakostnad jämfört med ett lösvirkes garage.
Då den här frågan verkar väldigt vanlig, och vi själva hade exakt samma fundering rätt nyligen, så lyfter jag upp det har svaret från mstrand, eftersom vi själva också nyss i slutet på 2015 fått exakt samma svar från ett par stora hustillverkare kring varför de är så dyra på ett relativt enkelt garage inköpt samtidigt som huset.
 
Vet inte hur prisläget är nu jämfört med 11 år sen, men då byggde jag ett isolerat 6x7m 42 kvm i lösvirke, materialet till byggnaden gick på ganska exakt 60.000:- med 15% rabatt på en dyr bygghandel. Plattan gick på 27.000:- ex makadam och armering som jag fixade via byteshandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.