Jag vill ha en "Jolly PRO Led dimmer converter" för att i framtiden kunna ändra mig och använda dimmer. Köper ett flertal nämligen, en del ska dimmras.

Funkar det om jag idag bara bryter strömmen till convertern, startar den upp på 0% ljus då eller 100% ljus ?
 
Är inte riktigt säker på om jag svarar rätt nu då jag är osäker på vad du frågar efter.
Men du kopplar in convertern och ansluter inte "dimmerfunktionen", finns olika sätt att ansluta dimmerfunktion beroende av brytartyp.
Sedan styr du spänningsmatningen genom att koppla till respektive från fasen via strömbrytaren. Fas till och LED lyser och fas från och de slocknar.
 
Hej.

Jag antar att du menar Jolly multidon (ställbar 350/500/700mA 10/12/24VDc etc).

Så vitt jag vet så fungerar det inte (det fungerar givetvis, men du vet inte vilken ljusnivå du hamnar på) att köra utan att ansluta antingen "push-" eller 1-10V styrningen, då dessa används för att sätta donet i standby (till/från).

Det skulle rimligtvis vara möjligt att först mata donet och ställa in rätt ljusnivå med att leda in "L" i "push" ingången, sedan ta bort "push" och använda brytare för att bryta konstantmatningen till drivern.
Drivern har minne och startar efter spänningsbortfall på senast använda ljusnivå... Dock vet jag inte om minnet går på konstantmatningen...
Jag skall testa om det fungerar.
Återkommer med utfall :)
 
Ursäkta sent svar, men har varit fullt upp de senaste dagarna.

Har provat att köra Multi Jollyn med enbart L&N kopplat och måste tyvärr meddela att det inte fungerar.
Troligtvis ligger minnet kopplat till konstantfasen, då jag har tänt donet genom att bygla L&Push. Därefter har jag brutit L och sedan tänt igen.
Resultatet var att donet alltid startade i släckt läge, vilken känns lite märkligt, då man tycker att det borde starta på 100% efter stömavbrott etc.

Nu måste jag dra igen. Hoppas det löser sig för dig ändå.
 
LB80 tack för hjälpen !
0-10v dimmern är ju en potentiometer (finns även lös potentiometer) så att sätta ett motstånd istället som motsvarar maxbelysning kanske fungerar och att sedan bryta L ?
 
Ja det borde ju rimligtvis fungera...
Testat under kvällen. Nu måste bara motstånd eller pot hittas...
 
Redigerat:
100K pot / motstånd är det som säljs på upplyst.se tillsammans med Jollyn
 
Hej igen. Sorry uteblivet svar, men är på resande fot resten av veckan.
Jo 100k är det som vanligtvis och helst används.
Jag skall ta reda på om det funkar som du tänkt dig. Hör av mig snart.
 
Ingen fara, jag sitter själv och gungar i takt med jordbävningarna i Japan, ska inte bygga förrens nästa vecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.