aikidoaasa skrev:
Jag blir lite fundersam då jag i detta forum sett ett antal olika trådar som påstår att den budget/offert som man får av husfirman "alltid" blir högre... men jag har inte direkt sett några konkreta fall där det stämmer.

Finns det "ingen" här som kan visa på "startvärdet" och sedan hur det blev när allt var klart?
Vi överskred husfirmans "förslag till kalkyl". Men det var inte husfirmans leverabler som spräckte den. Markarbetena landade nästan 50% över budget pga mer sprängning för grunden och för V/A under 40m skaft. Vi var väl inte helt oskyldiga till det hela då vi flyttade huset 10 meter högre upp på tomten, men vi var inte helt beredda på de 200' extra som det skulle komma att kosta...
 
aikidoaasa skrev:
Jag blir lite fundersam då jag i detta forum sett ett antal olika trådar som påstår att den budget/offert som man får av husfirman "alltid" blir högre... men jag har inte direkt sett några konkreta fall där det stämmer.

Finns det "ingen" här som kan visa på "startvärdet" och sedan hur det blev när allt var klart?
Våran kalkyl i säljskedet låg på 2.873.000 kr, slutkostnaden blev 2.868.000. Då fick vi även in en fiberanslutning i det priset som inte fanns med i kalkylen från början.
 
Kalkyl 1920` klart hus 1920´ då ingick grund och markarbeten och allt på totalentrepenad, inflytt 2010. 1½-planshus.

Sedan kommer ju alltid andra saker in, gräsmatta, altan osv som man inte vet vad edt exakta beloppet är förrän man står med fakturan i näven, men det är ju en annan historia!
 
Kalkyl: X.200.000:-
Färdigt: X.600.000:-

Lite missar på grunden m.m gjorde att vi översteg budget.

250m2 i 2 plan inklusive gästhus 15m2.
 
1plans hus 134kvm plus garage 35kvm.

Är uppe i 1970000kr då är precis allt inräknat, nu är bara tomten kvar.
Tomten kommer kosta 110000kr, så 2080000kr för precis allt. Sen ska allt vara klart.:D
 
vecto skrev:
Är uppe i 1970000kr då är precis allt inräknat, nu är bara tomten kvar.
Tomten kommer kosta 110000kr, så 2080000kr för precis allt. Sen ska allt vara klart.:D
Har du byggt huset innan du köpt tomten?
 
andersmc skrev:
Har du byggt huset innan du köpt tomten?
Inte bara det då . utan schaktat och grundlagt också om alla "oförutsedda" utgifter är inräknade - en bedrift ;)

Skämt åsido - en kalkyl är en kalkyl - som man bör ha en del luft i - man kan aldrig få med precis allt - saker händer och upptäcks under gång.

/K
 
Pågående bygge, inflytt i juni för vår del. Oväntade eller snarare "oväntat höga" avgifter för oss har varit vattenanslutning (106.000) samt bankens alla förbenade avgifter, ca 60.000. Mycket dyr bygg-el var också svårberäknat (pga full sprutt på golvvärmen i oisolerat hus med minusgrader (ända ned till -30) i över två månader när elpriserna var som högst). Otippat dyr bredbandsanslutning (28.000) gör att vi kommer köra trådlöst istället (sannolikt). Vi hade naturligtvis kunna läsa på bättre om det i förväg men det hade heller inte förändrat något eller fått oss att avstå husbyggnationen. I övrigt är det mesta enligt plan, förutom de tillval vi gjort som alltså är medvetna, fördyrande val. Tomtarbete (utöver själva grunden) känns också lite som tillval som man själv kan påverka kostnaden av.
Men jag håller med TS, visst gör många husföretag glädjekalkyler och man ska självklart ha en bra buffert utöver det som är kalkylerat.
 
andersmc skrev:
Har du byggt huset innan du köpt tomten?

Nej men tomten måste ju stenläggas och odlas gräs på. Har bott i huset sen okt -2010. Så jag har räknat ihop alla fakturor.
 
Redigerat:
För min del ska hus stå klart i juni.

Saker som gått över budget för oss som jag kan komma på rakt av har varit:
- Markarbete (Sprängning, schaktning, extra grusläggning, fästen för trädäck, extra isolering)
- Kakel/klinker/tapetval utöver vad som ingår
- Kreditivräntor högre än beräknat (obetydlig kostnad i sammanhanget dock)
Vi bygger med Eksjöhus och har räknat på tillval på 125' och har väl säkert landat på det dubbla i slutändan. (Murspis, uppgraderade vitvaror, spottar, uppgraderad mediacentral, extra kabeldragningar, bubbelbadkar osv)

Det enda som inte hade gått att förutse egentligen var att det behövde sprängas mer än beräknat, och jag (och många med mig) brukar alltid förorda att räkna med åtminstone 100' extra i budgeten för just markarbetet.
 
Det kostar alltid extra. Jag tänkte så här för varje sak som kostade extra, fick jag göra något annat som var planerat skulle fixas av en hantverkare. Så om man ser på de stora hela så blev de nog 100` över förväntat. Sen hade man ingen fritid i ett halvår :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.