Hej..

Har läst här ett tag men nu behöver jag lite råd

Ska bygga en hörnsoffa till balkongen i två delar, och behöver lite konstruktionsråd då jag inte är så vass på hållbarhet osv. Ska tilläggas att jag aldrig snickrat något större än typ en fågelholk.

Tänker använda mig av 45x70 till stommen som är bifogad här.

Det jag undrar är om jag behöver en likadan "mittbalk" som löper där uppe vid sittdelen också eller om det räcker med en där nere.

Ryggen och det som syns nedanför vid fötterna ska "kläs" med någon typ av smalare panel horisontalt så viss stabilitet kommer automatiskt.

Det jag tänker är om det räcker att ha en sån här "stomme" vid varje kortsida, den längsta delen av soffan blir 1330mm. Kommer det svikta i mitten av soffan om jag använder mig av 21x70 panelvirke som sittunderlag?

Andra tips är välkomna
 
  • SoffaStomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tro att det blir ett visst svikt med 21mm virke. Jämför tex trallvirke som läggs cc 60 och ofta är 28 mm tjockt. Det framgår inte på ritningnen men det är nog önskvärt att ryggstödet vinklas en aning i förhållande till sittdelen, dvs. inte en 90 gradig sittposition.

För att minska svikt kan du som du föreslår sätta en övre "balk" men då måste brädorna länkas ihop för att fungara. Lämpligt skulle kunnna vara att fräsa ner en tvärs balk på halva sträckan.
 
är svikt ett problem i en soffa?
 
edvinf skrev:
är svikt ett problem i en soffa?
Beror väl på hur man ser det. Jag är inte som sagt ingen hejjare på hållfasthet osv, men min spontana tanke är att om trä sviktar så belastas det för tungt.

Soffan ska givetvis få tjocka dynor, så det är blir inte som att sitta på betong för det
 
Enligt The sagulator skulle sitsen böja ner sig 1,5 cm om jag satt mig i mitten. Det är väl mycket och skulle göra att soffan känns ostadig.
/B
 
bengtn skrev:
Enligt skulle sitsen böja ner sig 1,5 cm om jag satt mig i mitten. Det är väl mycket och skulle göra att soffan känns ostadig.
/B[/QUOTE]

Tack. Skulle det funka att sätta en tredje stomme i mitten av soffan? Då blir det nästan som Thomas snickare sa, fast med 21 mm istället för trallvirke på 28 mm..

Sedan som Thomas snickare också var inne på så är ryggen nu i 90', tips på hur jag kan göra för att vinkla ryggen några grader men ändå behålla stabilitet i stommen?
 
vinkla hela det stycket som ryggen utgör, sätt fast den i konstruktionen genom att förlänga den del som sitsen sitter på.
Att ha en tredje sektion i mitten fungerar säkert utmärkt men det leder till lite mer material åtgång, antingen det eller en "balk" som förbinder de två sidororna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.