Nu i sommar kan det kanske äntligen bli dags för markiser. Men vad ska man satsa på?
Är skånska byggvarors markiser ok?Bör man ta med motor och väderstation?
Finns det någon sida på nätet där man kan prova markiser på hus med olika färg så
man ser vilken kulör som matchar?
//
M
 
Jag lät sätta upp markiser i höstas. Satsade på Motordrivna med sol/vindautomatik. Skönt att det sköter sig självt när man inte är hemma.

Stötte på problemet med utåtgående fönster och lite plats till takutsprånget. Hade bara 80mm att sätta min markiser på. De flesta som levererar motordrivna markiser kör med Somfys motorer vilket verkade vara omöjligt att få ihop hos mig. Jag dammsög och jagade runt hela norra Stockholm/Täby/Arninge/Danderyd/Solna. De som kom på hembesök hörde av sig och sa att de inte kunde leverera motordrivna markiser, eller hörde i huvud taget inte av sig. En sa att jag skulle behålla mina snörmarkiser ifrån 1980, det var omöjligt att lösa. Väldigt drygt och tröttsamt med oseriösa företag.

Samtliga som var hemma hos mig hade med sig samma färgkarta och markistyger ifrån Sandatex.

Till slut så hittade jag två stycken som kunde ta sig runt problemet med smala nakna motordrivna markiser. Moogio i Täby och Lidingö Persienfabrik. Det blev AMA markiser med Sandatex tyg och Automatik ifrån Becker Antribe.

OM du väljer att köra med motordrivna markiser så kan jag bara rekommendera dig att även kolla på Beker Antribe! http://www.beckermotor.se Deras väderstation går på batterier och kräver inte el anslutning som Somfy.
 
hur breda markiser köpte du?Vad kostade dom per/st?Vad kostade motorn och väderstationen?
mvh
M
 
betalade 33.000 för allt, monterat och klart.
Det som ingick:
5st motorer
1st 1meters markis
4st 1,6meters markiser
Sol vind automatik + fjärrkontroll

Fick även en annan offert på 36.000 med Somfy motorer, då hade de glömt 1 meters markisen. Den offerten var lite mer uppdelad en den jag valde, dock så ligger den i min mailbox hemma.

Just motorerna kostar pengar, hade jag haft mer utrymme mellan fönsterbågen och takutsprånget så hade jag kunnat göra med ett grövre/längre markisrör och EN motor. Har du flera fönster bred vid varandra och ska köra med markiser i kassett så finns det länkaxlar man sätter mellan kassetterna.
 
finns det någon web-sida där man kan prova olika markisfärger mot sin husfärg??
:)
/
M
 
Håller också på att välja markiser och screens till vårt hus. Hittade denna markiskonfigurator från Markilux häromdan. http://www.holmgrens.eu/Min-markis.php
Har inte provat själv ännu men det ser avancerat ut.. Det är dock ett program som man behöver installera på datorn inte bara en websida.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.