I en annan tråd om dammsugare diskuterades ljudnivån hos en viss produkt:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/169374-grovdammsugare-vs-dammsugare.html

I den tråden föreslog jag att man kunde mäta bullernivån med Arbetsmiljöverkets buller-app till IPhone. För att minska felkällorna föreslår jag härmed en mätstandard för mätning av buller från dammsugare. Mätningen skall göras med mikrofonen riktad mot bullerkällan:

Mätpunkt 1 skall beskriva maskinens bulleregenskaper. Mätpunkten skall vara 1 m vinkelrätt från dammsugarens sugöppning utan tillkopplad slang. Mätningen skall vara medelvärdet av bullret under 30 sekunder. Platsen skall vara ett normalt möblerat vardagsrum utan störande ljud.

Mätpunkt 2 skall beskriva bullret som operatören upplever ut ett arbetsmiljöperspektiv. Mätpunkten skall vara1 meter vågrätt från maskinens periferi, i rikting från dess reglage, och på en höjd av 1,7 m från golvet. Mätningen skall vara medelvärdet av bullret under 30 sekunder. Slang skall inte vara tillkopplad. Platsen skall vara den tilltänkta arbetsplatsen för dammsugning. Platsen bör beskrivas i rapporten.

Att det kommer att finnas en mängd felkällor är jag fullt medveten om. Den främsta felkällan är att de flesta kommer att använda okalibrerade mätinstrument. Men om vi får tillräckligt många rapporter så man man uppskatta felmarginalerna på mätningarna om man har flera mätningar med samma förutsättningar. Jag föreslår att vi rapporterar enligt följande mall:

Apparat: Festool CTL 22 E
Mätutrustning: Iphone 4, AMV buller ver. 1.3
Mätpunkt 1: 80,2 dB
Mätpunkt 2: N/A (kommer senare) Plats: Kommer senare
 
Redigerat:
För att få en korrekt mätnig anser jag att man skall mäta dammsugaren utomhus, där den får stå fritt, dvs. ej mot nån vägg eller dylikt. Står den inomhus kan väl rummet påverka hur man upplever dammsugaren / bullernivån. För samma dammsugare i olika rumm kommer väl att mäta olika?

/ Joakim
 
Bra initiativ! d^_^b

Satte på hörselskydden och bidrar med Kärcher NT 65/2 Eco i gipsat, omöblerat rum.

Apparat: Kärcher NT 65/2 Eco
Mätutrustning: Iphone 4, AMV buller ver. 1.3
Mätpunkt 1: 86.5 dB
Mätpunkt 2: 86.7 dB
 
Är det enbart Iphone ägare som kan lämna mätresultat eller går det även med t.ex en htc med ljudmätar program?
 
Roefv skrev:
För att få en korrekt mätnig anser jag att man skall mäta dammsugaren utomhus, där den får stå fritt, dvs. ej mot nån vägg eller dylikt. Står den inomhus kan väl rummet påverka hur man upplever dammsugaren / bullernivån. För samma dammsugare i olika rumm kommer väl att mäta olika?

/ Joakim
Jo, det är sant med rummet. Eftersom alla (de flesta?) inte har tillgång till ett eget ljudlab, föreslår jag ett vanligt vardagsrum med möbler för mätpunkt 1 och den tilltänkta arbetsplatsen för mätpunkt 2. Själv bor jag så till att utomhusmätningar troligen skulle störas av förbipasserande fordon.

Edit: Inte bara IPhone, men skriv vilken utrustning som har använts!
 
skalman1 skrev:
Är det enbart Iphone ägare som kan lämna mätresultat eller går det även med t.ex en htc med ljudmätar program?
Det är ju det som är så jäkla korkat med det hela, dvs att iFön-appen endast fungerar på iPhone detta eftersom man antar att alla Appletelefoner av en given generation har snarlik karaktäristik på mikrofon och ljudbehandling. Motsvarande hade kunnat göras för Android men hade då, med samma antagande, krävt kalibreringsdata för varje enskild telefonmodell vilket blir lite mer än fyra :)
 
Notera att jag inte påstår att detta skall vara strikt vetenskapligt. Vi får väl se om mätningarna leder någonstans. Det kan ju bli så att mätdata får stor spridning för samma apparat med samma typ av utrustning att hela projektet blir meningslöst. Men det vet vi ju inte förrän vi får lite mätdata! Om det skulle visa sig att hela mätupplägget ger så spridda resultat att man inte kan dra några slutsatser om bullernivåerna hos olika apparater, så är ju även det ett resultat.
Det går bra att kalla mig "jäkla korkad" när jag börjar dra uppenbart orimliga slutsatser av mätningarna, men vi är inte riktigt där ännu.
 
Jag tror inte vi behöver hänga upp oss alltför mycket på kalibreringen, normalt sett så kopplar man ju dammsugaren till någon maskin som för ett herrans liv även den.

Annars kan ju alltid mattiasp skicka runt sin Festool som kalibreringsstandard! :wow:
 
mattiasp skrev:
Notera att jag inte påstår att detta skall vara strikt vetenskapligt.
Det var inte intentionerna jag hade invändningar mot, mer det tråkiga i att man måste äga en idiotisk Appleprodukt för att kunna vara med leken.
 
Jaha, du tänker så! Då kommer jag ned till dig i början på maj och mäter med min Appleprodukt på din CTL26...:)
AMV har gjort appen för Iphone för att den produkten har störst spridning. Det är just tillgången till sånt här kul som gjorde att jag valde en Appleprodukt.

Annars finns det mätare att köpa för pengar här:
http://www.proffsmagasinet.se/ljudmätare.html
 
Nåja, det finns ju fler android lurar än Ipjodds, dock så finns det fler Ipjoddar än någon specifik android modell.
Moment 22!
Jag valde bort äpplet för att slippa bli låst till steves jobbiga alla andra produkter (pun intended) :)
Det och att den är orimligt dyr, jfr festool (så Mats får lite vatten på sin kvarn ;))

Dock så tankade jag något annat lagom ovetenskapligt ljudmätningsprogramappmanick, får se om jag orkar brotta in dammsugaren i vardagsrummet, isf avlägger jag rapport här.

Bra initiativ! Även om risken för total anarki är överhängande :)
 
Okej nu har jag mätt min grovdammsugare. :)
Båda mätningarna är gjorda i ett halvt möblerat rum med spånskive väggar (hela mitt hus är så just nu).
Råkade köpa en ny telefon idag så den fick agera ljudmätare.

Apparat: AEG AP250 ECP
Mätutrustning: Sony Ericsson X10 Mini pro, Soundmeter V1.5
Mätpunkt 1: 79dB
Mätpunkt 2: 74dB
 
Eftersom man använder slang vid dammsugning anser jag att
Mätpunkt 2 skall beskriva bullret som operatören upplever ut ett arbetsmiljöperspektiv. ---. Slang skall vara tillkopplad
/P-O
 
Men då mäter vi även hur munstycket låter. Om det skall vara strikt arbetsmiljöperspektiv skall man egentligen han en valfri maskin tillkopplad,och då blir bullerbidraget från dammsugaren bara en del av det totala bullret, vilket gör mätningen ointressant om man väljer mellan dammsugare och jämför bullervärden.

Om vi kan vara överens om mätpunkt 1 så är det ju gott så!
 
Nu börjar till och med min familj undra om jag är rkitigt klok när jag ber om tystnad för att låta telefonen lyssna på en dammsugare. Nya mätdata:

Apparat: Festool CTL 22 E
Mätutrustning: Iphone 4, AMV buller ver. 1.3
Mätpunkt 1: 76,2 dB
Mätpunkt 2: 77,5 dB, Plats: I verkstaden, utan slang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.