På vilken nivå hamnar man mellan tummen och pekfingret om man vill utöka sin tomt med ca 200m2? Alltså vad tillkommer det för kostnader förutom själva markbiten man köper till. Antar att lantmäteriet ska ha en krona eller två bland annat...
 
Hemmakatten
När vi köpte till en snutt mark av grannen för 5 år sedan så kostade själva lantmäteriförrättningen 18'.
 
betalade 23 till lantmätetiet för 2 hörn som de tog ut. Verkar vara bra med monopol...
 
W
Betalade ca 20' för 5 år sedan för förättningen för att köpa till en bit mark. Har för mig att lantmäteriet har/hade en prislista på sin hemsida.
 
Verkar antingen vara lotteri eller bero på vem som beställer arbetet:S

Jag och grannen bor på var sida om en väg och för 2-3 år sedan köpte vi till vars en markbit av kommunen, jag köpte ca 17.000 m² och grannen drygt 20.000 m².
Fältarbetet gick på en förmiddag, 26 mätpunkter varav 5 med nya rör, vi var behjälpliga med att hålla i mätprisma.
Priset blev 23.000/2 alltså 11.500 per fastighet.
Helt ok pris tycker jag!
 
Jag vill gärna spinna vidare på tråden genom att fråga vad som är ett vettigt pris på en tomtbit i sig, dvs inte just förrättningskostnaden.

Vi ligger just nu i förhandling med kommunen om att utöka vår ca 2600 m2 tomt i stadsmiljö med ytterligare ca 300 m2 kommunalt ägd prickmark. Vår byggrätt kommer inte att utökas, utan det är en oanvänd, och ur ekonomisk synvinkel värdelös, tomtremsa som vi ska överta.

Vad är kommuners gällande taxa (Norra Storstockholm)?

Jag antar att vi behöver fastighetsreglera in tomtremsan i vår fastighet för att slippa extra fastighetsavgift?
 
Redigerat:
Vargklo,
är själv påväg att starta en sådan diskussion med en kommun i södra Storstockholm.

Eftersom ni verkar ligga i förhandling blir jag lite nyfiken på hur prislappen ser ut f.n?
 
ramini,
låt oss ta prislappen via mail. Kommunen kanske läser detta...

Övriga intresserade kan maila. Jag ska träffa kommunen för ett mer detaljerat snack om knappt två veckor, så nu har jag ingen prislapp ännu.
 
Vargklo skrev:
ramini,
låt oss ta prislappen via mail. Kommunen kanske läser detta...
Är man paranoid så kan man ju till och med få för sig att ramini jobbar på kommunen ;)
 
Nämn en kommuntjänsteman som jobbar efter kl 17 ;)
 
O
ramini skrev:
Nämn en kommuntjänsteman som jobbar efter kl 17 ;)
Måste vara nån som gått vilse....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.