För bindoplast ligger det i mina händer på 5 kvm/L för slutstrykning på noggrannt grundad yta, enligt burken 6-8 kvm/L.

Sedan måste du också tänka på att färgtillverkaren använder sig utav en "generell åtgång" Alltså det du MAX får ut i kvadrat per liter. På ett nytt underlag räknar man alltid 3 strykningar (samma på nysatt väv) men på redan målat underlag stämmer åtgången väldigt bra måste jag säga. Sedan beror det också på vilken sorts färg du målar med. Den vita färgen är den starkaste "Basen" medans en lite mörkare färg är bruten oftast i en färglös bas som är ganska så svag och täcker därför lite sämre.
 
En relaterad fråga:

Är det någon som vet om Byggmax vita väggfärg verkligen är vit, eller om den är stockholmsvit?

Jag tänker att den marknadsförs som väggfärg, och de flesta väl inte väljer vit (= kritvit) som färg?

Tyvärr står det inte någonting på sidan: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18714.aspx
 
kia2 skrev:
En relaterad fråga:

Är det någon som vet om Byggmax vita väggfärg verkligen är vit, eller om den är stockholmsvit?

Jag tänker att den marknadsförs som väggfärg, och de flesta väl inte väljer vit (= kritvit) som färg?

Tyvärr står det inte någonting på sidan: [länk]
Det är inte gulblaskig Stockholmsvit utan mer åt kritvit skulle jag säga.
 
Smaken är som baken. Jag gillar stockholmsvit bättre.
 
Byggmax Alpina 7 vit upplevde jag som obruten vit
 
Någon mer som är nöjd med Alpina 7an?
Har använt Alpina 20 och varit jättenöjd men ni är det större ytor som ska målas i huset.
 
Vet inte om det är någon nyhet eller om det spelar någon stor roll men det är Carparol som som levererar Alpina färg till Byggmax.
 
Har målat hela huset med 7an nu. 3 vändor vitt direkt på gips då blir det bra.
Kunde köpa något mellanmärke hos en lokal handlare men det var fortfarande mer än dubbelt så dyrt som denna.
 
Har också målat hela nybygget med Alpina. Takfärg premium samt väggfärg 7 vit. Resultatet är fantastiskt bra. Taket klarade sig med två strykningar, men då flödade jag rejält för att slippa ränder mm. Dock är väggfärgen väldigt vit, och jag funderar på att göra en sista strykning med någon lite varmare vit färg.

Sammanfattningsvis kan jag bara ge Alpina-färgen beröm. Nu är det ju också ett etablerat (tyskt?) märke, så jag anser att man får väldigt mycket för pengarna.
 
Har precis målat (öppet) kök & vardagsrum taket med Byggmax Alpina väggfärg glans 20. Väldigt bra färg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.