Tackar för alla tips och råd.

Det blev en Makita SP6000 och en Fein Dustex 25 från Axminster. Polarn tog också en Makita.

Mellanskillnaden Mafell > Makita ger mig en Makita JR3070CT tigersåg och en fin single malt. Det kan jag nog leva med :D
 
Kul hoppas du blir nöjd! Återkom gärna när du testat den och hur det var att handla från Axminster.

Ingen som har ett bra svar på det här med Ritsfunktion som finns på Makitan och Mafell. När och hur använder man den och är det en bra funktion?
 
Ritsfunktionen är ett fast sänkläge som är 2 mm på Makita och 3 mm på Mafell.

Man kör sågen baklänges i ritsläget för att få ett fint snitt (klinga kommer då såga neråt i bakkant varför risken för splitter minskar) sen fäller man till det sågdjup man vill och sågar i samma spår framåt.
 
Redigerat:
Ritsfunktionen??? Har en TS75 som jag sågat en hel del laminatbänkskivor med. Ställer djupet på 6mm (blir i verkligheten 1mm, då skenan stjäl 5mm från skalan). Börjar i bortre ändan och backar i normal sågfart. Klockrena snitt varje gång utan massa tejp. Tejpar bara i framkanten när jag tvingas såga från väggsidan och ut genom främre "kantlist". Tricket är att köra extremt sakta när man avslutar. Så om man inte orkar utföra detta kanske man ska fundera på något annat. Glömde nämna att jag kör med standardklingan. Hörde med resande säjare från Festool att laminatklingan som kostar nästan 1500:- klarar mängder med sågningar i laminat, men inget som normale snickaren behöver. Billigare att slipa en extra gång.

PS De andra som har "inbyggd" ritsfunktion, skall man backa eller köra framåt?

Nöjd Festoolägare, men kör andra märken oxå (Makita, Bosch, Leica,DeWalt mm)
 
Japp, det är bara ett fast läge. Så man slipper det "betungande jobbet att manuellt hålla på och ställa in olika sågdjup" :)

Finessen är väl att om man skall göra flera kapningar så har man ett sätt att snabbt växla mellan två inställda sågdjup.
 
Det där ritsläget låter lite som en i-landsfunktion tycker jag...
 
Ska man se det så så är nog en sänksåg öht ett riktigt I-landsfunktion.
 
Monterat,
kul att du hittade något du verkar kunna trivas med.

Jag har en Festool TS55:a som jag är kanon-nöjd med. Jag klämde på flera märken, men TS55 låg bäst i kvalitetskänsla för mig.Är visserligen bara hemma-snickare, men en punkt som jag har lärt mig att titta på är var jag kan få service på prylen om det skulle skrota sig.
Dom "gröna" är ganska utbredda, men det antar jag att Makita också är.
Festool erbjuder en "stöldförsäkring" om grejerna blir stulna och det gillar jag som har grejerna
i ett vanligt garage med ovanligt dåligt lås.
Har dom andra något liknande?

Ska bli kul att höra om du blir nöjd. Jag har också handlat en del från Axminster och dom tycker jag
är toppen. Snabba och exakta.

Lycka till o Glad Påsk.
 
Då är alltså TS55:an det enda egentliga alternativet, med tanke på klyvkniven?
 
Jag är nyfiken på om man överhuvudtaget kan få bakåtkast om man...

1. Alltid har sågen på skena.
2. Vettig support för materialet.
3. Undviker själva sänkfunktionaliteten, dvs. alltid kör i nedsänkt läge in i materialet som ska kapas.
 
Angåenda rits
Maffelen flytar klingan i sidledes vid rits
hur är det med makitan.

Mvh Pär
 
pebj_ skrev:
Jag är nyfiken på om man överhuvudtaget kan få bakåtkast om man...

1. Alltid har sågen på skena.
2. Vettig support för materialet.
3. Undviker själva sänkfunktionaliteten, dvs. alltid kör i nedsänkt läge in i materialet som ska kapas.
Skenan i sig gör tror jag inte gör någon särskild nytta i det avseendet, om något gör den väl sänksågen mer lik en vanlig
stationär såg, dvs. sågen kan bara röra sig framåt eller bakåt.

Support för ffa skivmaterial minskar förstås risken att skivan ska nypa kring klingan.

Troligen inte heller sänkfunktionen som orsakar kast, utan spänningar i virket.

Ska man köra bara skivmaterial kanske man kan vara utan klyvkniven. En klyvklinga minskar också risken för kast påtagligt. De klingor som TS75 kommer med kan väl sägas vara en universalklinga med kraftig slagsida mot kapning, dvs. absolut ingen klyvklinga.
 
Sågar brukar ju även ha klingskydd så helt åt skogen farligt är det inte med bakåtkast. Själv kör jag med gks 55 utan klyvkniv.
 
Mr Handyman skrev:
Skenan i sig gör tror jag inte gör någon särskild nytta i det avseendet, om något gör den väl sänksågen mer lik en vanlig
stationär såg, dvs. sågen kan bara röra sig framåt eller bakåt.

Support för ffa skivmaterial minskar förstås risken att skivan ska nypa kring klingan.

Troligen inte heller sänkfunktionen som orsakar kast, utan spänningar i virket.

Ska man köra bara skivmaterial kanske man kan vara utan klyvkniven. En klyvklinga minskar också risken för kast påtagligt. De klingor som TS75 kommer med kan väl sägas vara en universalklinga med kraftig slagsida mot kapning, dvs. absolut ingen klyvklinga.
1. Skenan är av största betydelse då den ser till att sågen går helt rakt och därmed eliminerar risken att klämma klingan baktill. Frihandskörning ger möjligheten att kunna vrida sågen i sidled vilket medför att klingan nyper baktill med fara för kast.

2. Spånskivor, osb, plywood, etc. får väl ändå sägas vara "döda" material som inte av sig självt kommer att nypa bakom en klinga om de har vettigt stöd undertill. Om man nu klyver timmer eller annat som har stora spänningar i sig borde väl en effektstark såg vara att föredra då ett högt vridmoment borde innebära att klingan får väldigt svårt att nypa.

3. Att sänka ned en såg innebär att du tvingar ned en klinga i ett material vilket ganska lätt borde kunna resultera i nyp med bakåtkast som följd. Finns förresten "Kick Back Stop" att köpa som tillbehör till sänksågar med klyvkniv - produkt brukar skapas vid behov.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.