I vår kommun får jag bygga en mur eller liknande upp till en halvmeter utan bygglov. Frågan är nu måste jag ha min grannes medgivande till detta om jag lägger den precis intill tomtgränsen?
Om jag måste ha grannens medgivande till detta, hur långt in måste den ligga för att slippa detta ? 4,5 meter som det mesta man bygger?
 
Jag är inte 100 men jag tror att det står i detaljplanen för ditt område. Ring och fråga kommunen.
 
Jag rekommenderar också att du kollar med kommunen, men skulle faktiskt gissa att du får bygga den så nära gränsen du vill, bara du kan underhålla den från din fastighet.
 
Så länge du inte förändrar marknivån mer än 50cm (exakta måttet varierar lite mellan kommuner) så få du göra det var du vill på din tomt. Däremot så är det ju svårt att bygga en mur, och underhålla den om den ligger direkt i gränsen. Du får inte inkräkta på grannens mark ens när du bygger muren, utan tillstånd.
 
Hemmakatten
I vår kommun krävs det i de flesta detaljplanerade områden bygglov för alla murar, oavsett höjd.
 
Är du säker på det? Jag har uppfattat att ett bygge som är lägre än 50 cm inte räknas som bygge överhuvudtaget, dvs jag tror inte att det räknas som mur rent definitionsmässigt.
 
Här är det 30cm som är gränsen för bygglovpliktig mur.
 
Hemmakatten
Jo, jag är helt säker. I alla fall i vår kommun. Och i alla fall i vissa detaljplanerade områden. I vårt fall hade vi funderingar på att bygga en liten (mycket liten mur, 20cm men ca 10 meter lång) vid vår garageinfart som ligger över 200 meter in på vår tomt.. Den krävde bygglov, och vi ansökte och fick bygglov för den muren, som vi sedermera iofs inte byggde.

Det är skillnad på markhöjning/sänkning med hjälp av jordmassor och byggande av en mur.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.