Det råder ju delade meningar med om man ska koppla bi-ledaren i båda ändar eller inte men många förespråkar ju att man ska göra så. Men detta medför ju att det blir enormt trångt att koppla i en vanlig kulodosa. Isolerar man sen Bi-ledaren med en plasthölje så blir det ju än värre. Om man som ex. i mitt fall tar en kulodosa kopplat med ubåtar så har jag en inkommande 3G1,5, en utgående 4G1,5 som går ner till en brytare och sen vidare till VU och en 3G1,5 som går till en lampa. Då får man i kopplingsdosan 3 faser, 3 nolla, 1 tändtråd, 3 jord samt 3 biledare, tot. 10 ledare och 3 biledare.Är detta rimligt att fixa i en vanlig kulodosa?
 
Koppla ihop biledarna med skyddsjorden i dosan så sparar du lite utrymme.

Annars finns det ju lite rymligare kulodosor att tillgå.
 
Jag har kopplat ihop två 12x1mm² med ubåtar i en kulodosa så det är nog inga problem.
 
Om man inte kopplar biledaren i båda ändor så tappar den sitt syfte utifall den skulle släppa i den enda ända som är kopplad.
 
Använd ELKOS kulodosa med plint. Toppklämmor kan man glömma i en kulodosa, där är det plint som gäller.

Det där ska funka fint att koppla, men man kan inte ha lika långa ledare som i en vanlig dosa.

F.ö. vill jag tillägga att ELKOS kulodosa är nog det bästa de har gjort! Den är snygg, rymlig och har två bra skruvplintar.

//Patrik
 
När jag gjorde som mest kulo så var det inte ovanligt med säg två 4G och fyra 3G i en kulodosa modell ELKO med plint. När man gjort några stycken så är det inga problem. Biledarna isolerade jag inte.
 
Nja, kulodosa (ELKOS) utan plint och med toppklämmor är ju absolut det bästa. Plintade dosor är i mitt tycke skit, bara trångt och bökigt.
 
Men om man bara kopplar biledaren i ena änden så fungerar metallhöljet mycket bättre som avskärmning mot elektromagnetiska fält...

P.S. i exemplet i trådstarten så är det väl ändå två faser och två tändtrådar, inte tre faser och en tändtråd? Petitess, men ändå...

Appropå det här undrar jag om det är lagligt att i vissa fall skala av en EKRK "mitt på" för att kapa och ansluta vissa ledare i en kulodosa medan man låter övriga bara passera förbi genom dosan? Exempelvis skulle man kunna ha en fyrledare med jord, nolla, fas och tändfas, och man låter bli att klippa+skarva tändfasen vid dosa som matar vägguttag, eller låter bli att klppa+skarva fasen vid dosa som matar lampa. Ett annat exempel skulle vara om man har en trefasgrupp och vill ansluta en enfaslast nånstans längs en femledad EKRK, och låter två faser passera förbi.
 
Om man ska vara petig så är det egentligen bara en fas, men flera bruna. :)

//Patrik
 
Glufsglufs skrev:
Nja, kulodosa (ELKOS) utan plint och med toppklämmor är ju absolut det bästa. Plintade dosor är i mitt tycke skit, bara trångt och bökigt.
Nej, Glufsen, nu tänker du på U-56:an... :rolleyes:;) Där är plint = skit.

//Patrik
 
Rikard Ågren skrev:
När jag gjorde som mest kulo så var det inte ovanligt med säg två 4G och fyra 3G i en kulodosa modell ELKO med plint. När man gjort några stycken så är det inga problem. Biledarna isolerade jag inte.
:O

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nej, Glufsen, nu tänker du på U-56:an... :rolleyes:;) Där är plint = skit.

//Patrik
Nej, jag tänker på kulodosa.....plint är ett otyg i alla "smådosor", i en WK är det ok.
 
Där är jag nog böjd att hålla med Patrik.
Små trånga j***a dosor = fast plint som är utrymmesbesparande.
Rymliga dosor = lösa toppklämmor som kräver lite mer plats men går snabbare att jobba med
 
yxis skrev:
Men om man bara kopplar biledaren i ena änden så fungerar metallhöljet mycket bättre som avskärmning mot elektromagnetiska fält...
Jo, men det behovet har man inte så ofta i vanliga bostäder. Då är det bättre att ansluta på så många ställen som möjligt.
 
Men....om man viker och raddar upp toppklämmorna på rad så kan man göra betydligt fler kopplingar än när det sitter en plint ivägen. Ni vet helt enkelt inte hur man gör för att nyttja utrymmet. Man får ju ledigt plats med en sisådär 6-10, kanske 12 toppklämmor i en ELKO kulodosa utan plint beroende på antalet trådar som är inblandade förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.