Hej,

jag flyttade till ett hus med en liten trädgård sent i höstas. Jag har absolut noll trädgårdsvana kan tilläggas. Nu när våren börjar komma så står jag här och grubblar över mina buskar. Vad är det egentligen för buskar och vad ska jag göra med dem? Jag antar att de skulle behöva klippas ner eller trimmas eller nått.. Någon som utifrån mina bilder kan ge mig en hjälpande hand?

MVH Emma
 
  • tradera 556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tradera 554.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tradera 551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Vänta lite med att göra någonting tills du vet vad du ska göra. Om du inte beskär en buske ett år spelar inte så stor roll. När man är nybliven trädgårdsägare är en bra rekommendation att ta det mycket lugnt i trädgården första året, så man hinner se ett helt år gå innan man göra några drastiska förändringar.

Bild 1 kan vara ölandstok, höstblommande tålig buske med vanligast gula blommor. Där kan du gallra bort de grövsta grenarna nere vid basen.

Bild 2 är någon form av rosor, gör ingenting innan du vet vad det är för några. Olika sorters rosor ska/bör beskäras på olika sätt vid olika tidpunkter.

Bild 3 vet jag inte vad det är, men liksom med bild 1 bör du kunna rensa bort de grövsta grenarna för att gallra lite.

Eller så gör du ingenting och väntar tills de grönskar och blommar, så blir det lättare att hitta info om skötsel.
 
M
Ett annat tips: om du lärt känna dina grannar och någon bland dem verkar trädgårdsintresserad och trevlig, bjud över personen på en kopp kaffe och be om lite tips med din trädgård. Kan nästan garantera att personen blir smickrad och hjälper dig mer än gärna. Grannarna har ju dessutom sett trädgården förut och kanske kan säga var det brukar dyka upp fina blommor på våren eller hur ett visst träd brukar beskäras.

Lycka till!
 
Jag håller med Mimmi om ett och två. Trean tror jag är en spirea av någon av de där litet ålderdomliga beståndsbildande sorterna med upprättstående blomplymer i topparna (häckspirea, klasespirea o likn).

Har jag rätt tål den säkert rätt hård nedklippning men som Mimmi sade, bäst att vänta och se än så länge.

Tillägg: Ang. de där rosbuskarna borde man åtminstone ta bort gräset som vuxit in i dem och lägga på litet gödsel.
 
Redigerat:
På bild 1 säger jag ölandstok och på bild 3 säger jag spirea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.