Hej,

Nu har jag äntligen fått rätsida på försäkringar :)men stöter nu på nästa frågetecken:(:

Byggarbetsmiljösamordning, Arbetsmiljöplan enligt AMP Guide och EUs byggplatsdirektiv.

Vi ska anlita en och samma näringsidkare för stomresning. Resten (mellanbjälklag, yttertak) ska vi snickra på själva jag och min man samt ta in några hantverkare som vi kommer vara byggledare över.

Är det så att entreprenören måste ta fram en Arbetsmiljöplan och föranmäla denna för hans del av arbetet, och där jag och min man behöver göra samma sak för vår del av arbetet, i ett senare stadie ?
Ska denna göras enligt något som kallas AMP Guide?
Vad är skillnaden mellan Byggarbetsmiljösamordning och Arbetsmiljöplan?
Föranmäler man även något vad gäller EUs byggplatsdirektiv?:S:S

Sn:Orrigt!
 
Hej!

- Byggherrens ansvarar för att det finns en arbetsmiljöplan men det ligger i Byggarbetsmiljösamordnarens arbetsuppgifter att ta fram arbetsmiljöplanen.

- Byggherren i det här fallet är ni eftersom ni inte valt att överlåta hela bygget åt någon som då kan bli "uppdragstagare enligt Arbetsmiljölagen 3 kap 7 §".

- AMP-guiden är bara en hjälp för att utforma den arbetsmiljöplan ni behöver ta fram.

- Byggarbetsmiljöäsamordnaren skall ha den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för att kunna utföra de arbetsuppgifter som åligger en arbetsmiljösamordnare enligt arbetsmiljölagen mfl föreskrifgter.

- Förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket behövs "Vid arbeten som omfattar mer än 30 arbetsdagar och mer än 20 personer vid något tillfälle sysselsätts samtidigt, eller det totala antalet persondagar beräknas överstiga 500."
 
Under stomresningen kan ni överlåta arbetsmiljöansvaret på entreprenören. Det skall i så fall ske skriftligt.

Resten av bygget behöver ni upprätta en arbetsmiljöplan för. Kolla med er bygglovshandläggare vilka formkrav de ställer på er.
 
Niklas, menar du att man under en del av bygget kan låta en entreprenör vara uppdragstagare enligt arbetsmiljölagen eller hur gör du för att överlåta arbetsmiljöansvaret?
 
Ja visst, det kan man och det sker regelmässigt hela tiden. Entreprenören ska i så fall ha totalansvar över entreprenaden, d v s under stomresningen får inga andra arbeten bedrivas vid sidan om av er eller av annan entreprenör på ert uppdrag. Endast entreprenören får ha egna underentreprenörer på plats.

Men sedan blir det lite knivigare, när ni själva är där och bygger samt har andra entreprenörer där. Då måste ni själva ta byggarbetsmiljöansvaret. Minst måste ni upprätta en arbetsmiljöplan, vilket ni gör enkelt på www.ampguiden.se eller via arbetsmiljöverkets hemsida. Övriga krav (Bas-P, Bas-U mm) får ni kolla med ert lokala statsbyggnadskontor, vilka krav de ställer. Eller arbetsmiljöverket, de kan säkert svara.
 
Det är möjligt att man kan göra på det viset men att det görs regelmässigt hela tiden är ju inte det samma som att det görs regelrätt.

I kommentarer till Arbetsmiljölagen 3 kap 7 § sägs att "en självständig uppdragstagare kan överta byggherrens arbetsmiljöansvar. Självständighetskravet är inte uppfyllt vid uppdragsavtal inom ramen för en delad entreprenad eftersom uppdragstagaren då endast har ansvar för viss del av arbetet. Typiskt handlar det istället om avtal om total- eller generalentreprenad."

BasP/BasU skall alltid utses av byggherren. Det är inget stadsbyggnadskontoret (eller motsvarande) har att besluta om.
 
Regelmässigt och regelrätt, javisst. Men du har ju tagit fram exakt samma information som jag har givit. "Självständig uppdragstagare", det är ju totalentreprenad, och det innebär att du kan låta stomresa under den entreprenadformen. Enkelt.

Jag sa inte att någon annan hade att UTSE Bas P eller Bas U, jag sa att kolla med te x arbetsmiljöverket vilka krav de ställer på DIG som oerfaren beställare vid ditt husbygge.

Man ställer nämnligen HÖGRE krav på professionella beställare, och byggnadsnämnden kan i varje enskilt fall göra undantag eller anpassningar från föreskrivna regler.
 
Då måste man se till att stomresningen görs som en total- eller generalentreprenad.
Som det såg ut i trådstarten skulle det vara en delad entreprenad.

Vad jag menade med BAS-P mm var att stadsbyggnadskontoret inte kan besuta att BAS-P/BAS-U inte behövs. BAS-P/BAS-U skall utses. Det är i varje fall min tolkning, men jag ser gärna exempel på hur man kan tolka annorlunda, gärna med någon form av beslut från stadsbyggnadsnämnde eller liknande där de säger att BAS-P inte behöver utses. Det går givetvis också bra med hänvisning till någon § där det står att byggnadsnämnden kan besluta om avsteg från arbetsmiljölagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.