I detaljplanen står att varje fastighet själva ska ta hand om sitt dagvatten. Detta har lösts genom att varje tomt har en stenkista.
Nu till frågan; vår tomt ligger nednaför grannens med en nivåskillnad på ca.1,2 meter. Detta har han löst genom en slänt som sluttar ner mot oss.
Vi är rädda att detta kommer att göra att allt regnvatten rinner ner till oss.
Har grannen nån skyldighet att även se till att regnvattnet tas om hand?
 
dagvatten är regnvatten...Så du har faktiskt svarat på det själv ;-)
 
Men hur illa kan det egenligen bli? Grannens gräsmatta är ju knappast vattentät, så det är ju inte som att allt regnvatten som hamnar på hans tomt automatiskt rinner ner till er tomt. Och om det är så att en viss mängd regnvatten rinner från hans tomt till er vid till exempel kraftiga skyfall så är ju frågan om det gör någon skillnad om det är en slänt mot er tomt eller om hela hans tomt sluttar mot er tomt istället (som jag antar att alternativet är).

Ska man vara petig i tolkningen av detaljplanen som du nämner så skulle man ju kunna påstå att man måste anlägga tätskikt under gräsmattan och ha fall mot en dagvattenbrunn, och det är ju knappast rimligt...
 
Redigerat:
Jag frågade en bekant som jobbar med sådant då jag undrar lite över vår egen tomt. Är det en naturlig höjdskillnad mellan tomterna så får man räkna med att vatten rinner mellan tomterna, det går inte att bygga vallar mellan tomterna. Och det rinner inte mer vatten för att det är en slänt sista biten jämfört med om det skulle slutta hela vägen.

Vår situation är från andra hållet då vi har fått göra en slänt mot grannen för att få plan mark där huset ska stå och jag är då lite orolig att grannen eventuellt så småningom ska klaga på detta (tomten bredvid är inte bebyggd ännu). Är det naturlig sluttning så rinner vatten mellan tomterna, det får man nog räkna med. Det rinner in lika mycket från grannen ovanför oss ner till vår tomt som det sedan rinner ner till grannens tomt från oss.
 
Hakar på denna gamla tråd. Vi har en tomt med naturlig nivåskillnad mot grannen, de ligger högre.När de och vi fyllt på med jordlager landar nivåskillnaden på ca 80 cm. De gjorde i ordning tomten först och lade hela slänten på vår sida, d.v.s de fick plant ända ut i tomtgräns. Vi vet från kommunen att de gjort fel, men vi kan inget göra, då får man stämma, vilket inte känns aktuellt. Känner oss dock oerhört besvikna på att de lägger hela reaktionsbördan på oss. Vi ställs inför att vara hyggliga eller jobbiga grannar, trots att vi inte bett om att hamna i denna sits.
Nu har vi dessutom sett, denna regniga höst, att det tyvärr samlas vatten på vår sida. De har alltså dels lagt slänten på vår sida, dels icke alls tänkt på dränering. Vi kommer ju behöva prata med dem, jobbigt.

Byggankan, jag tror att om ni lagt slänten du talar om på er sida tomtgräns, då skall det inte vara några problem. Dräneringsfrågan blir ett senare spörsmål, då de kanske fyller upp sin tomt, den var ju ännu inte bebyggd eller åtgärdad? Ni får väl se var nivåskillnaden blir till slut, kanske inte så stor.
 
Redigerat:
Dagvatten får väl inte föras över till grannfastighet oavsett lutningar...så är det i vår kommun

Sent from my MB526 using Tapatalk
 
Slänten är på vår sida. Men nu har vi istället börjat oroa sig för att grannen nedanför kommer höja upp sin tomt högre än vår. Våra tomter har nämligen dels en lutning som går genom hela området och går längs med vägen, det är den vi fått jämna ut för att bygga huset. Men sedan så är det dessutom en flera meter hög höjdskillnad på andra ledden som vi har behållit då vi dels uppskattar den och dels tycker att man ska sträva efter att behålla så mycket som möjligt av den naturliga topografin. Nu när jag ser hur besatta alla är av plana tomter och hur de höjer dom så är jag orolig att de ska höja till tomtens högsta punkt. Det skulle se jättekonstigt ut då tomten skulle hamna 2-3 meter över gatunivå och inte så kul för oss med ett enplanshus som naturligt bör ligga lika eller högre i höjdskillnad sett till områdets lutning och inte bara den lokala kullen som finns precis vid våra tomter.
 
Hej,
Som du beskriver nuvarande topografi verkar det inte troligt att de skulle få marklov till att höja tomtnivån högre än er, om deras tomt dessutom är belägen nedanför er tomt.Inte realistiskt att de skulle få bygga 2-3 m över gatunivå. Beror ju på hur detaljplanen ser ut, den kan vara reglerad till att söka bevara topografin. Jag tycker också det är fint med naturliga tomter,variation av plant och kuperat, skugga och sol.
 
Detaljplanen säger ingenting om att bevara topografin och det finns tomter i branta backar där det är höjt med 3 meter för att få plan tomt. Är förvånad att det är så lite sutteränghus i ett område som lutar så mycket. Jag kanske ska ringa kommunen och fråga om de kontaktar oss om det är någon som vill höja så mycket.
 
Evi det låter som att ni inte pratat med er granne. Gör det för han får under inga omständigheter utföra eller ändra något på eran fastighet utan ert medgivande. men prata med dem om en lösning för hur ni en gör så är det en höjdskillnad som ni skall hantera. Ett exempel på åtgärd är att gå samman och lägga en stödmur med dränering så blir det både fint och vatten leds bort och grannsämjan blir inte lidande för det.
 
Tack Cecar33. Du har så rätt, och har ett bra förslag.
Dock har vi pratat med dem. men får pröva igen.
 
Byggankan,
försök hålla koll när grannen lämnar in bygglovsansökan. Nii kan be om handlingarna, och lämna synpunkter till kommunen om det är ngt uppenbart konstigt .

Vi bodde i ett område där detaljplanen sa att man skulle försöka bevara topografin, hellre bygga souterräng och socklar än att fylla upp och plana ut. Men jag tycker det är för tandlöst! Om det finns bestämmelser och rekommendationer , då ska det följas! regler för bygglov och marklov kan finnas, men om någon bryter mot dem händer inget eller bara böter. Om man går i ett nybyggt villaområde, hur många murar kan man inte se, som övesrstiger tillåten höjd. Skulle alla sökt/fått bygglov för det? Jag vet inte om kommunerna kollar.
 
Hej igen Byggankan,
det verkar ju finnas en del lutning i ert område, med 3 meters höga utfyllnader och branta backar. Står det ingenting i illustrationsplan, genomförandeplan om hur man får bygga med sådana nivåskillnader? De brukar ta upp sådant där. Så att ni kan hävda det om det blir aktuellt.
 
Jag läste igenom detaljplanen och såg nu att det stod att "Bebyggelsen
inom planområdet bör anpassas till terrängen, så att markingreppen blir så små som möjligt", har helt missat det förut men det var ju bra. Då känner jag mig lite lugnare. Såg också att det är planerat för en bollplan bredvid lekplatsen vilket gjorde mig glad. Har varit lite bekymrad över att det finns så få platser att spela fotboll på i kommunen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.